Orizzonte Sistemi Navali z zamówieniem na czwarty OPV

Orizzonte Sistemi Navali (OSN), spółka joint venture Fincantieri i Leonardo (odpowiednio 51% i 49% udziałów), otrzymała zamówienie na budowę czwartego OPV dla włoskiej marynarki wojennej (MM) w ramach programu Offshore Patrol Vessel. Wartość tej transakcji, obejmującej również wsparcie logistyczne, wynosi około 236 milionów euro.
Orizzonte Sistemi Navali przygotowuje się do zawarcia umów podwykonawczych, przekazując odpowiednie zadania Fincantieri i Leonardo, o wartości odpowiednio około 163 mln euro i 70 mln euro. Umowa z Fincantieri jest kluczowa z punktu widzenia współpracy z podmiotem powiązanym. Transakcja z Leonardo, mimo iż mniejsza w wartości, pozostaje zgodna z obowiązującymi przepisami i procedurami dotyczącymi transakcji z podmiotami zależnymi. Obie transakcje spełniają wymogi przepisów prawa, co umożliwia korzystanie z wyłączeń proceduralnych.
Program OPV odgrywa strategiczną rolę w modernizacji i rozbudowie floty włoskiej marynarki wojennej, dostosowując ją do wymogów współczesnych operacji morskich. Jego celem jest wzmocnienie zdolności do prowadzenia misji patrolowych, nadzoru morskiego, ochrony szlaków komunikacyjnych oraz przeciwdziałania zagrożeniom, takim jak zanieczyszczenie morza.
Nowe jednostki, mierzące około 95 metrów i wypierające 2300 ton, będą mogły pomieścić na pokładzie 97 członków załogi. Okręty te wyróżniać się będą zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, automatyzacją oraz wyjątkową manewrowością, co pozwoli im na skuteczne działanie w różnorodnych warunkach taktycznych i pogodowych.
Jednym z najważniejszych innowacyjnych elementów nowego OPV jest zaawansowana stacja robocza (kokpit). Została ona opracowana dla wielozadaniowych morskich jednostek patrolowych dla Marina Militare (PPA) która jest oparta na przełomowych wymaganiach technologicznych. Zintegrowana stacja robocza, stworzona wspólnie przez Leonardo i Fincantieri NexTech, umożliwia prowadzenie operacji zarówno na morzu, jak i w powietrzu przy minimalnej liczbie operatorów – pilota i drugiego pilota, którzy przejmą rolę oficera wachtowego mostka oraz kapitana. Z tej zaawansowanej stacji możliwe jest zarządzanie kluczowymi systemami okrętu, w tym maszynami, sterami i wybranymi funkcjami systemu uzbrojenia.
Rozwój nowych jednostek patrolowych OPV jest strategicznym krokiem dla Włoskiej Marynarki Wojennej w kierunku modernizacji. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii i wysokim standardom budowy, okręty te będą mogły sprostać różnorodnym wymaganiom operacyjnym, od ochrony wyłącznej strefy ekonomicznej po działania związane z ochroną środowiska morskiego. Wybór Orizzonte Sistemi Navali potwierdza ich pozycję jako lidera innowacji w technologii morskiej, budząc jednocześnie oczekiwania na przyszłe, zaawansowane rozwiązania.
Źródło: Fincantieri

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









