Pierwsza wizyta SNMG1 w Helsinkach

W porcie w Helsinkach, Morska Grupa Zadaniowa NATO, SNMG1, po raz pierwszy od czasu przystąpienia Finlandii do sojuszu, wywiesiła swoją flagę.
Okręty, które wchodzą w skład SNMG1, okręt flagowy niemieckiej marynarki wojennej fregata FGS Mecklenburg-Vorpommern oraz fregata NRP Bartolomeu Dias portugalskiej marynarki wojennej, spotkały się z ciepłym przyjęciem po przybyciu do stolicy Finlandii.
Podczas pierwszych ćwiczeń na morzu, okręty SNMG1 przeprowadziły ćwiczenie PASSEX z MHC Purunpää marynarki wojennej Finlandii, co było demonstracją solidarności i współpracy między sojusznikami oraz ich ciągłego zaangażowania w kolektywną obronę na morzu. Było to także pierwsze wspólne ćwiczenie z nowym członkiem NATO, czyli Finlandią.
Kontradmirał Marx, dowódca Task Group SNMG1, podkreślił, że wspólne ćwiczenia z Fińską Marynarką Wojenną stanowią mocny sygnał wielonarodowej współpracy oraz demonstrację doskonałego marynarskiego kunsztu na arenie międzynarodowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/fregata-hms-montrose-zostaje-wycofana-ze-sluzby/
SNMG1 regularnie patroluje wody Morza Bałtyckiego, w tym Zatokę Fińską, w celu utrzymania bezpieczeństwa oraz odstraszyć potencjalnego wroga. Przystąpienie Finlandii do NATO ma istotne implikacje strategiczne, wojskowe i polityczne dla tego kraju i reszty Europy. Członkostwo Finlandii w NATO przyczyniło się do wzrostu jej bezpieczeństwa poprzez uzyskanie od sojuszu „solidnych gwarancji”.
W przypadku jakiejkolwiek agresji Rosji na Finlandię, wszyscy członkowie NATO staną w obronie tego kraju. Kwestia członkostwa Finlandii w NATO była tematem debaty w fińskiej polityce od wielu lat, ale rosyjska inwazja na Ukrainę w lutym 2022 roku spowodowała znaczny wzrost społecznego poparcia dla członkostwa w NATO.
W 2017 roku tylko 21% Finów popierało członkostwo w NATO, natomiast w kolejnych latach ten odsetek wzrósł. W 2021 roku zdecydowana większość Finów (68%) popierała przystąpienie do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Współpraca z NATO jest dla Finlandii ważna ze względu na zagrożenia ze strony Rosji oraz potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa kraju.
Źródło: MARCOM

Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.










