Port w Kłajpedzie jeszcze w tym roku otrzyma bunkierkę LNG

Specjalistyczny statek do bunkrowania innych jednostek skroplonym gazem ziemnym, który na zamówienie niemieckiej spółki Bernhard Schulte Shipmanagement powstaje w koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard, jest już prawie gotowy i jeszcze w tym roku ma dopłynąć do litewskiego portu w Kłajpedzie.
Chociaż specjalistyczny statek do bunkrowania LNG zamówiła niemiecka spółka, to jednak będzie on wykorzystywany przez litewskie firmy LNG Nauticor z grupy Linde oraz Klaipedos Nafta. Ta ostatnia spółka jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Kłajpedzie. Firmy wyczarterują statek od niemieckiej firmy Berhard Schulte Shipmanagement. Umowa w tej sprawie została podpisana już w 2016 roku.
Zobacz też: US Navy: 17. okręt podwodny klasy Virginia odebrany przez marynarkę
Statek będzie operował na terenie portu morskiego w Kłajpedzie, gdzie będzie wykorzystywany do bunkrowania statków zawijających do portu. Jednostka będzie też zaopatrywać w skroplony gaz ziemny mniejszych terminali działających w basenie Morza Bałtyckiego.
Spółka LNG Nauticor za pośrednictwem mediów społecznościowych podała ostatnio, że budowa bunkierki LNG o pojemności 7,5 tys. m sześc. jest już na ukończeniu (według informacji podawanych wcześniej przez Bernhard Schulte Shipmanagement pojemność bunkierki wynosi 7,6 tys. m sześc.). Firma podkreśliła, że prace związane z budową jednostki zostały już zakończenie i teraz statek przechodzi ostatnie testy. Jeśli przebiegną one pomyślnie – a wszystko wskazuje na to, że właśnie tak będzie – bunkierka LNG zostanie wprowadzona do eksploatacji jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Zobacz też: Arkona: E.ON i Equinor zaczynają produkcję energii na Bałtyku
Kluczową rolę w zakresie projektu bunkierki odegrała brytyjska grupa Babcock. Wcześniej niemiecka firma podawała, że będzie to pierwszy na świecie statek do tankowania skroplonym gazem promów, kontenerowców, statków wycieczkowych oraz innych jednostek, który zostanie wyposażony w technologię FGSVO, opracowaną właśnie przez Babcock. Technologia ta umożliwia bunkrowanie LNG przy zerowej emisji podczas samej operacji, co zminimalizuje wpływ statku na środowisko. Jednostka będzie także spełniać wszystkie normy emisyjne IMO.
Podpis: am

PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.
W artykule
Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2
Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.
Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.
Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind
Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.
Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.
Zakres prac i harmonogram realizacji
Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.
Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.
Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.
Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE
Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.
Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.
Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.
Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.
Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce
Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.
Źródło: PGE Baltica










