Próby morskie przyszłego ORP Mewa

Czternastego grudnia 2021 r. rozpoczęto cykl prób morskich niszczyciela min przyszłego ORP Mewa.
Pierwszy etap zaplanowano do 17 grudnia. Obejmuje testy systemu nawigacji i napędu. Drugi etap przewidujemy po Nowym Roku. W próbach morskich biorą udział przedstawiciele Zamawiającego, serwisantów i grupa pracowników naszej stoczni.
Przyszły ORP Mewa to trzeci niszczycieli min budowany dla polskiej Marynarki Wojennej i drugi z serii, po ORP Albatros, zamówionej w grudniu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON.
Poprzedzający je, prototypowy niszczycieli min – ORP Kormoran – został przekazany Zamawiającemu w 2017 roku.
Pierwszy okręt z dwóch zamówionych w 2017 roku – ORP Albatros – zakończył już próby morskie, przeprowadzane wspólnie ze specjalistami Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej SA pod kątem weryfikacji zintegrowanego systemu walki.
Niszczyciele min ORP Albatros i ORP Mewa buduje konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA jako liderem, w którego skład wchodzą Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA oraz PGZ Stocznia Wojenna.
Źródło: stocznia Remontowa Shipbuilding SA

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










