Przekazanie dowództwa PKW IRINI na Sycylii

21 sierpnia, w malowniczej bazie Sił Powietrznych Sigonella na Sycylii, miała miejsce uroczysta ceremonia przekazania obowiązków dowódcy Polskiego Kontyngentu Wojskowego (PKW) IRINI. Uroczystość ta, pełna symboliki i tradycji wojskowych, zgromadziła ważne osobistości z różnych szczebli dowództwa. Wśród nich był wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca Komponentu Morskiego.

Podczas ceremonii, komandor porucznik Waldemar Milczarek przekazał dowodzenie swojemu następcy, komandorowi porucznikowi pilotowi Januszowi Grzybowskiemu, który objął dowodzenie nad X zmianą PKW IRINI. Polski kontyngent, działający w ramach operacji wojskowej Unii Europejskiej EUNAVFOR MED w Republice Włoskiej, odgrywa kluczową rolę w realizacji misji związanych z bezpieczeństwem na Morzu Śródziemnym.

Udział w ceremonii wzięli również wysokiej rangi dyplomaci, w tym Chargé d’affaires RP we Włoszech, pani Agnieszka Hoppen-Klikowicz, oraz Attaché Obrony, pułkownik Zbigniew Kołaczek. Swoją obecnością zaszczycili także przedstawiciele władz wojskowych państwa gospodarza, co podkreśliło wagę międzynarodowej współpracy w ramach tej operacji.

Dowódca Centrum Operacji Morskich, wiceadmirał Krzysztof Jaworski, spotkał się również z dowodzącym siłami w operacji EUNAVFOR MED, kontradmirałem Armando Paolo Simi z włoskiej marynarki wojennej. Rozmowy te stanowiły kolejny krok w zacieśnianiu współpracy między Polską a Włochami w ramach misji międzynarodowych.

Operacja IRINI, rozpoczęta 1 kwietnia 2020 roku, jest następczynią misji SOPHIA, której celem była walka z nielegalnym przemytem ludzi i towarów na Morzu Śródziemnym. Misja ta, ustanowiona przez Radę Unii Europejskiej w 2015 roku, zyskała nowe znaczenie w obliczu narastających wyzwań związanych z bezpieczeństwem w regionie. Dziś głównym zadaniem PKW IRINI jest wdrażanie embarga na broń nałożonego przez ONZ, zapobieganie nielegalnemu wywozowi ropy naftowej z Libii oraz wsparcie w szkoleniu libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej.

Operacja, której dowództwo znajduje się w Rzymie, działa na podstawie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2292 oraz międzynarodowych regulacji, takich jak Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza. Jej celem jest nie tylko przeciwdziałanie nielegalnej działalności na morzu, ale także budowanie stabilności w regionie Morza Śródziemnego poprzez wspieranie lokalnych struktur odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa morskiego.

Przekazanie dowodzenia w PKW IRINI to nie tylko zmiana personalna, ale również kontynuacja misji, która ma realny wpływ na bezpieczeństwo Europy i regionu Morza Śródziemnego. Jest to symboliczne przejście odpowiedzialności za realizację tych skomplikowanych i niejednokrotnie niebezpiecznych zadań, które mają na celu zapewnienie pokoju i stabilności w tym strategicznie ważnym obszarze.

Źródło: COM-DKM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive