Włoska stocznia buduje superluksusowy statek Seven Seas Splendor [VIDEO]

28 czerwca br. w należącej do włoskiego giganta Fincantieri stoczni w Ankonie odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę superluksusowego statku wycieczkowego dla armatora Regent Seven Seas Cruises.
W artykule
Będzie to drugi wycieczkowiec tego typu zbudowany przez Fincantieri dla Regent Seven Seas Cruises. Pierwszy statek – Seven Seas Explorer – koncern dostarczył armatorowi w 2016 r., a chrzest statku odbył się w Monako. Seven Seas Explorer to spółka-córka norweskiego lidera branży wycieczkowej Cruise Line Holdings Ltd. Dostawę statku zaplanowano na 2020 r.
Fincantieri buduje kolejny bajeczny statek
Seven Seas Splendor to siostrzana jednostka Seven Seas Explorer. Statek będzie mierzył 224 m długości i 31 m szerokości. Jego wyporność wyniesie 54 tys. ton. Luksusowy prom na pokład zabierze 750 pasażerów, a załoga statku oraz personel liczyć będą w sumie ponad 550 osób. Seven Seas Splendor popłynie z prędkością 23,5 węzła (prędkość marszowa – 21,7 węzła). Podstawę układu napędowego będą stanowić dwa silniki hybrydowe dieslowo-elektryczne.
Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.
Fincantieri podkreśla w komunikacie, że statek zostanie zbudowany przy zastosowaniu najnowszych technologii, które w sposób maksymalny zredukują jego oddziaływanie na środowisko naturalne.
Ani Fincantieri, ani norweski armator nie ujawniły wartości zamówienia na budowę statku. Wiadomo jednak, że zbudowany przez włoski koncern pierwszy wycieczkowiec kosztował 425 mln dolarów.
Norweski armator rozwija biznes
Szef Regent Seven Seas Cruises Jason Montague podkreśla, że statek Seven Seas Explorer szybko zdobył uznanie najbardziej wymagających pasażerów. Przypomina, że w 2016 r., kiedy prom został oddany do użytku, był to najbardziej luksusowy statek, jaki kiedykolwiek zbudowano.
– Seven Seas Splendor bazuje na rozwiązaniach, które zapewniły sukces jego siostrzanej jednostce. Nasza firma zawsze dąży do zapewnienia pasażerom perfekcyjnego luksusu na morzach – mówi prezes norweskiej linii wycieczkowej. – Dążąc do przekroczenia oczekiwań naszych gości, tworzymy dzieło sztuki, od dziobu do rufy statku. Każdy z pasażerów statku, w każdej jego części, będzie zawsze otoczony elegancją i luksusem – dodaje.
Zobacz, jak będzie wyglądał nowy statek norweskiego armatora:
https://www.youtube.com/watch?v=_MYY9bfgjz0
Zobacz też: Miliardowe zamówienie dla Włochów. Fincantieri zbuduje kolejny bajeczny wycieczkowiec.
Fincantieri – światowy lider w budowie wycieczkowców
Sukces pierwszego statku nie jest bez znaczenia dla włoskiego giganta stoczniowego. Koncern Fincantieri, który jest liderem w budowie statków wycieczkowych, zdobywa coraz silniejszą pozycję w branży średniej wielkości statków luksusowych, przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów. Stocznie należące do grupy Fincantieri od 1990 r. zbudowały już 82 statki wycieczkowe, z czego aż 62 od 2002 r. Obecnie stocznie koncernu budują lub projektują kolejne 42 statki wycieczkowe.
Podpis: łp
Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering













