Wartsila wesprze technologicznie flotę armatora wycieczkowego Virgin Voyages

Fińska grupa technologiczna Wartsila poinformowała, że nowy operator linii wycieczkowej Virgin Voyages powierzył jej odpowiedzialność za utrzymanie trzech statków. Dziesięcioletnia umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec kwietnia bieżącego roku.
Fińska spółka podkreśla w komunikacie, że dzięki obsłudze serwisowej, jaką zapewni Virgin Voyages, promy wycieczkowe będą mogły być eksploatowane w sposób „niezawodny, wydajny i zrównoważony”, co umożliwi Virgin Voyages „skoncentrowanie się na zapewnieniu pasażerom rejsów wycieczkowych wyjątkowego wypoczynku”.
Kompleksowa umowa zawarta na okres dziesięciu lat dotyczy konserwacji statków wycieczkowych należących do Virgin Voyages w całym cyklu życia. Kontrakt dotyczy również usługi dynamicznego planowania konserwacji na podstawie zdalnego monitorowania wartości rejestrowanych przez przyrządy okrętowe, dotyczących wydajności poszczególnych podsystemów jednostek.
Zobacz też: Minister Marek Gróbarczyk: chcemy zatrzymać trend „umuzealniania stoczni”.
Fińska grupa technologiczna Wartsila podkreśla, że umożliwi to wydłużenie okresów pomiędzy przeglądami technicznymi, podczas których statki nie będą wymagały konserwacji. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania remonty i prace konserwacyjne będzie można planować tak, aby je dopasować do harmonogramów eksploatacji statków. To z kolei pozwoli na wyeliminowanie niepotrzebnych przestojów w użytkowaniu jednostek.
Umowa obejmuje także też usługi zdalnego wsparcia operacyjnego oraz dostawę części zamiennych i usług technicznych związanych ze wsparciem silników. Kontrakt dotyczy również kompleksowego szkolenia dla personelu armatora.
Trzy jednostki, które będą składały się na flotę Virgin Voyages, wejdą do użytkowania odpowiednio w latach 2020, 2021 i 2022. Wszystkie zostaną wyposażone w zaawansowane technologicznie silniki Wartsila46F, hybrydowy system absorbcyjny oraz system selektywnej redukcji katalitycznej do oczyszczania spalin. Statki otrzymają także system nawigacyjny Nacos, również oferowany przez fińską firmę.
Zobacz też: Największa stocznia świata z zamówieniem na budowę czterech gazowców LNG.
Virgin Voyages to spółka joint venture zawiązana przez Virgin Group i Richarda Bransona. Linia wycieczkowa ma wyróżniać się na tle konkurencji wyrafinowanym gustem oferowanych usług. Stuart Hawkings, wiceprezes Virgin Voyages, podkreśla, że nowa spółka stara się na nowo zdefiniować wakacje na morzu. Firma chce stworzyć nowe podejście do podróży morskich. Jak dodaje Stuart Hawkings, dzięki umowie z fińską grupą technologiczną Wartsila statki należące do floty Virgin Voyages będą funkcjonować wydajnie i sprawnie.
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











