Rosja wysłała okręty na Morze Japońskie

Rosja wysłała okręty podwodne, fregaty i niszczyciele na Morze Japońskie by ostrzec Japonię, że nie powinna stawać po stronie państw zachodnich i nakładać na Moskwę sankcji w związku z Ukrainą – pisze w środę dziennik „South China Morning Post”, cytując analityków.
Według ekspertów ćwiczenia dużej floty na wodach w pobliżu japońskiej wyspy Hokkaido mają też zademonstrować światu, że rosyjskie wojsko jest gotowe na każdy scenariusz i zdolne do działań na wielu frontach jednocześnie – podał hongkoński dziennik.
Japoński resort obrony potwierdził, że flota 24 rosyjskich okrętów od 1 lutego wykonuje manewry na Morzu Japońskim i Morzu Ochockim. „Ta aktywność odbywa się równocześnie z ostatnimi działaniami rosyjskich sił na obszarach blisko Ukrainy” – powiedział dziennikarzom minister obrony Nobuo Kishi.
Działania rosyjskiej marynarki są nadzwyczajne, zarówno jeśli chodzi o skalę, jak i czas, w którym są prowadzone – ocenił ekspert w dziedzinie stosunków międzynarodowych z tokijskiego oddziału amerykańskiej uczelni Temple University James Brown, który specjalizuje się w sprawach rosyjskiej Dalekiego Wschodu.
„To jasne, że Moskwa mówi Japonii, że nie powinna przyłączać się do USA i krajów europejskich w ich działaniach dotyczących Ukrainy i powinna oprzeć się presji na nakładanie sankcji na Rosję” – ocenił z kolei wykładowca stosunków międzynarodowych z Uniwersytetu Waseda w Tokio Toshimitsu Shigemura.
Premier Japonii Fumio Kishida oświadczył we wtorek po rozmowie z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim, że Tokio podejmie „odpowiednie kroki” wobec Moskwy, w tym nałoży na nią sankcje w koordynacji z grupą G7, jeśli Rosja dokona inwazji na Ukrainę. Japonia dzieli się też z Europą gazem na wypadek odcięcia dostaw przez Rosję.
„Wyraźny przekaz jest taki, że sprawa Terytoriów Północnych w dużym stopniu zależy od tego, co Japonia zrobi (w kwestii Ukrainy)” – powiedział Shigemura, odnosząc się do trwającego od dziesięcioleci sporu terytorialnego pomiędzy Rosją a Japonią o cztery kontrolowane przez Moskwę wyspy na Oceanie Spokojnym, które Rosjanie nazywają Kurylami Południowymi.
Z powodu sporu o te wyspy, zajęte przez Armię Czerwoną w 1945 roku, oba kraje wciąż nie podpisały formalnego układu pokojowego po II wojnie światowej. Rosja deklarowała zamiar przekazania Japonii dwóch z czterech wysp, ale negocjacje w tej sprawie toczą się od lat i nie przyniosły dotąd rozwiązania. Rosyjska dyplomacja sugerowała, że na rozmowach może zaważyć pozycja Japonii w sprawie Ukrainy.
Autor: Andrzej Borowiak/PAP

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











