Rosyjski atak rakietowy w port Odessa

20 września, po raz kolejny na port morski Odessa spadły rosyjskie rakiety, powodując poważne uszkodzenia infrastruktury portowej oraz masowca Golden Lion, który znajdował się w porcie w trakcie załadunku.

Choć w samym porcie nie odnotowano ofiar, czterech cywilów w mieście zostało rannych w wyniku tego zmasowanego uderzenia. Atak ten stanowi kolejny element zintensyfikowanych działań Rosji przeciwko kluczowej infrastrukturze eksportowej Ukrainy, mających na celu destabilizację jej gospodarki morskiej.

Gubernator obwodu odeskiego, Oleh Kiper, poinformował o ataku na Telegramie, uprzedzając wcześniej mieszkańców o ryzyku nalotu. Rosyjskie wojska wyraźnie nasilają ostrzały ukraińskich miast, a przerwa w atakach na infrastrukturę portową, która trwała od miesiąca, została brutalnie przerwana. Szczątki pocisku Iskander-M zostały odnalezione na miejscu, a zniszczenia objęły nie tylko port, ale również okoliczne budynki mieszkalne. Kiper apelował do obywateli o zachowanie czujności i reagowanie na alarmy przeciwlotnicze.

Mimo tych ataków, ruch statków handlowych w portach regionu Wielkiej Odessy nie ustaje. Uszkodzony masowiec, zarejestrowany na Antigui, to według doniesień jednostka Golden Lion. W chwili uderzenia statek ładował produkty metalowe. Z dostępnych danych wynika, że statek o nośności 6,315 DWT wszedł do Odessy z Warny w Bułgarii, a zarządza nim firma z Litwy.

Ukraińskie porty pozostają kluczowe dla eksportu, mimo trwającego ostrzału. Według ukraińskiego Ministerstwa Polityki Agrarnej, rosyjskie ataki na Odessę, które nasiliły się w ostatnim roku, spowodowały straty rzędu 1,5 miliarda dolarów. Zniszczeniu uległy nie tylko magazyny zbożowe, ale również zbiorniki na olej słonecznikowy, co poważnie wpłynęło na możliwości eksportowe tego kraju.

Jednak pomimo tych strat, ukraińska żegluga nie zostaje wstrzymana. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania morskiego korytarza eksportowego, przez ukraińskie porty przewinęło się ponad 2500 statków, które wyeksportowały łącznie 69 milionów ton towarów, w tym 46 milionów ton produktów rolnych oraz 23 miliony ton surowców metalowych i górniczych.

Prezydent Wołodymyr Zełenski, w przemówieniu z 19 września, podkreślił, że Ukraina nie zamierza rezygnować z rozwoju swojego potencjału eksportowego. „Jesteśmy kluczowym dostawcą żywności dla wielu państw na świecie, a nasze działania eksportowe będą kontynuowane, pomimo prób destabilizacji przez rosyjską agresję” – zaznaczył.

Pomimo wciąż rosnących zagrożeń i brutalnych ataków, Ukraina nie rezygnuje z walki o swoje miejsce na globalnym rynku eksportowym, demonstrując niezłomność i determinację w obliczu nieustannego zagrożenia.

Źródło: Reuters

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.