Stocznia Vigor zwodowała prototypową barkę desantową dla US Army 

Nowa jednostka zwodowana 10 października należy do typu Maneuver Support Vessel (Light) i ma zastąpić w służbie amerykańskich wojsk lądowych przestarzałe barki typu LCM (8).

MSV(L) zastąpią Landing Craft Mechanized-8, pochodzące z czasów wojny wietnamskiej. Program MSV(L) to pierwszy duży zakup okrętów nawodnych dla USArmy od ponad 20 lat. MSV(L) jest zmodernizowaną jednostką desantową, która poprawi szybkość i efektywność manewru siłami wojsk lądowych. Pozwoli on na transport sprzętu ciężkiego którego masa i gabaryty przekraczały możliwości starych LCM (8). Armijne jednostki desantowe umożliwią dowódcom transport i wsparcie logistyczne pododdziałów z wykorzystaniem portów, przystani improwizowanych oraz nieprzygotowanych brzegów w obszarach morskich, rzecznych i śródlądowych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rumunia-kupila-dwa-patrolowce-damena-przeznaczone-dla-sluzb-sar%EF%BF%BC%EF%BF%BC%EF%BF%BC/

Wojska lądowe USA przyznały stoczni Vigor pod koniec 2017 roku 10-letni kontrakt na opracowanie i produkcję do 36 nowych jednostek desantowych. Projekt MSV(L) został opracowany we współpracy z BMT (na podstawie BMT Caimen-90®) po szczegółowym zbadaniu unikalnych potrzeb armii i dostępnych opcji projektowych spełniających te potrzeby. We wrześniu 2019 roku Vigor położył stępkę podczas ceremonii, która odbyła się w Vancouver. MSV(L)przechodzi obecnie testy konstrukcyjne, które mają być zakończone w listopadzie. Po nich nastąpią rozszerzone próby odbiorcze, mające na celu sprawdzenie czy okręt spełnia zamierzone wymagania.

Decyzja o produkcji pierwszej niskoseryjnej grupy jest planowana na początek 2023 roku. Prototyp ma zostać dostarczony do Joint Base Langley-Eustis na początku 2024 roku. Kontrakt przewiduje budowę jednego prototypu, czterech jednostek w ramach produkcji niskoseryjnej oraz do trzydziestu dwóch dodatkowych jednostek w ciągu dziesięciu lat, które będą wykorzystywane przez marynarzy armii nawet w najtrudniejszych warunkach. Obecny harmonogram zakupów wojsk lądowych (Army Acquisition Objective) zakłada jednak na razie budowę 13 jednostek pływających tego typu.

MSV(L) ma 35,6 m. długości, 8,6 m. szerokości, 1,2 m. zanurzenia i może poruszać się z prędkością do 21 węzłów z pełnym ładunkiem i 30 węzłów bez ładunku. Jego zasięg wyniesie 360 mil morskich przy pełnym załadunku. Napęd tworzą 3 silniki wysokoprężne po 2600 KM i 3 pędniki strugowodne. Mają układ jednokadłubowy z unikalnym potrójnym dziobem i rampą dziobową. Załogę MSV(L) stanowić będzie ośmiu marynarzy. Ładowność każdego okrętu wyniesie 82 krótkie tony (74,3 tony metryczne) co oznacza, że może on przewozić jeden czołg M1 Abrams w konfiguracji bojowej lub dwa wozy bojowe Stryker lub cztery lekkie pojazdy taktyczne, a także wiele innych konfiguracji ładunku. Okręt może być uzbrojony w 2 zsmu CROWS II.

Warto dodać, że US Army dysponuje jedną z większych flot okrętowych świata mając w składzie swych sił m.in. 8 dużych jednostek logistycznych typu General Frank S. Besson (o wyporności pełnej 4200 ton), 35 okrętami desantowymi typu Runnymede (1090 ton), 6 holownikami typu MGen Nathanael Greene (900 ton), 40 kutrów desantowych typu LCM (8), oraz ponad 400 mniejszych jednostek.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski