Miny morskie wzdłuż wybrzeża Morza Czarnego

Żegluga i społeczności nadbrzeżne wokół głównego portu morskiego w Odessie otrzymały we wtorek ostrzeżenie o wysokim ryzyku pojawienia się min morskich, dryfujących wzdłuż wybrzeża i zniesionych przez prądy morskie i fale na brzeg. 

Ukraina i Rosja oskarżają się wzajemnie o wykorzystywanie min u wybrzeży Ukrainy, co uniemożliwia bezpieczną żeglugę w tym regionie. Miny produkcji radzieckiej były kotwiczone, jednakże podczas sztormu część z nich mogła się poluzować, zerwać i zostać zniesiona przez prądy morskie i fale na brzeg.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że miny morskie zerwą się z kotwic i zostaną zniesione na brzeg, a także będą dryfować wzdłuż wybrzeża. Od marca ubiegłego roku Rosja nadal używa min przeciwokrętowych na kotwicach jako niekierowanej broni przeciwko Ukrainie.

Serhij Bratczuk, rzecznik administracji wojskowej w Odessie

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pierwsze-podniesienie-bandery-na-orp-mewa/

Rosja zablokowała porty w Odessie – główne punkty załadunku dla ukraińskiego eksportu zboża, po tym jak jej siły zaatakowały Ukrainę pod koniec lutego 2022 roku. Rosja nazywa inwazję „specjalną operacją wojskową”.

Blokada została zniesiona na trzy ukraińskie porty Morza Czarnego pod koniec lipca na mocy porozumienia między Moskwą a Kijowem, w którym pośredniczyły ONZ i Turcja. A od tego czasu do końca stycznia Ukraina wyeksportowała ponad 17 mln ton zboża i produktów rolnych przez korytarz bezpiecznego przejścia – poinformował w zeszłym tygodniu ukraiński związek handlarzy zbożem UGA.

Związek ten zauważył, że w styczniu 2023 roku eksport produktów rolnych „znacznie się zmniejszył z powodu celowych opóźnień w inspekcjach statków przez Rosję.” Strona Rosyjska zaprzecza tym oskarżeniom. 

Eksport zboża z Ukrainy w sezonie 2022/23, który trwa do czerwca, spadł o 28,7 proc. do 29,2 mln ton, według stanu na 13 lutego, z powodu mniejszych zbiorów i trudności logistycznych spowodowanych inwazją Rosji – wykazały w poniedziałek dane ukraińskiego ministerstwa rolnictwa.

Źródło: Reuters/JB

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski