US Navy alarmuje: chińskie kutry rybackie trzebią oceany

W ostatnich latach, USA i inne kraje podejmują różne działania, aby zapobiegać chińskim nielegalnym połowom. US Navy zwiększa patrole na wodach Oceanu Indyjskiego, gdzie dochodzi do nielegalnych połowów, a także prowadzi operacje z innymi krajami w celu zwalczania tych działań.
Dyrektor naczelny Departamentu Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych SECNAV oraz sekretarz US Navy ostrzegają przed nielegalnymi połowami prowadzonymi przez chińskie floty rybackie.
Podczas konferencji morskiej w Panamie, kontradmirał Michael Studeman, dowódca Office of Naval Intelligence, poinformował, że flota rybacka Chin wykracza poza granice swojego kraju i dokonuje nielegalnych połowów ryb na wodach należących do innych krajów, co stanowi zagrożenie dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Według oficera wywiadu, chińska flota rybacka składa się z kutrów rybackich o wielkości między 12-17 tys.
Sekretarz US Navy, Carlos Del Toro, wskazał, że nielegalne i nieraportowane połowy ryb są „bezpośrednim atakiem na suwerenność kraju”, a Chiny powinny zostać pociągnięte do odpowiedzialności za swoje działania. W przeszłości kraj ten był już krytykowany za prowadzenie nielegalnych połowów na „skalę przemysłową”.
Nielegalne połowy stanowią poważny problem dla zrównoważonego rozwoju rybołówstwa i bezpieczeństwa na wodach. Współpraca państw jest kluczowa, aby zapobiegać tym praktykom i ochronić zasoby wody. Szczególnie ważne jest, aby chińska flota rybacka działała zgodnie z międzynarodowymi normami i przestrzegała zasad zrównoważonego rybołówstwa, aby nie narażać bezpieczeństwa i dostępności żywności na całym świecie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/fregata-royal-navy-udaremnia-przemyt-broni/
Admirał Francisco Cubides, szef kolumbijskiej Marynarki Wojennej, apeluje o wykorzystanie pełnego arsenału rządowych aktywów, w tym Marynarki Wojennej, Straży Przybrzeżnej i Sił Bezpieczeństwa, w celu zwalczania nielegalnej działalności morskiej. Jego zdaniem, aby osiągnąć cele związane z ochroną środowiska i zapewnieniem bezpieczeństwa narodowego, Kolumbijczycy powinni skorzystać z szerokiego wachlarza narodowych zasobów oraz nawiązać ścisłą współpracę ze swoimi sąsiadami, takimi jak Panama, Ekwador i Kostaryka.
Współpraca międzynarodowa jest kluczowa w walce z nielegalnymi działaniami na morzu, a Kolumbia jest gotowa do pełnego zaangażowania się w ten proces. Marynarka Wojenna Kolumbii jest przekonana, że tylko dzięki skoordynowanym działaniom i wykorzystaniu wszystkich możliwych środków, uda się osiągnąć skuteczne rezultaty w tej dziedzinie.
Każdego dnia wykrywamy różnego rodzaju statki (…) prowadzące nielegalne połowy w wyłącznej strefie ekonomicznej Kolumbii.
Admirał Francisco Cubides
Kolumbijska marynarka, straż przybrzeżna i siły powietrzne zacieśniają nadzór nad połowami i monitorują chińskie jednostki rybackie, które stanowią poważny problem na wodach Kolumbii. Dzięki ich wspólnym wysiłkom, Kolumbijczycy już zdołali zarekwirować 34 tony nielegalnie złowionych ryb. Jednak, jak podkreśla admirał Francisco Cubides, celem jest osiągnięcie zera nielegalnych połowów.
Kolumbijska Marynarka Wojenna wraz ze swoimi partnerami dąży do zapewnienia zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów morskich, co jest niezbędne dla przyszłych pokoleń. W tym celu podejmowane są intensywne działania, w tym monitoring i kontrola jednostek rybackich, a także inwestycje w rozwój narodowych zasobów morskich.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/kryzys-na-tajwanie-aktualne-wydarzenia-i-ich-wplyw-na-sytuacje-w-regionie/
Kolumbijska Marynarka Wojenna, Straż Przybrzeżna i Siły Powietrzne są zdeterminowane, aby w pełni wykorzystać swoje zasoby i umiejętności w celu osiągnięcia, jakim jest zapewnienie zrównoważonego wykorzystania zasobów morskich i ochrony środowiska morskiego.
Dyrektor Wywiadu US Navy, admirał Jeffrey Trussler potwierdził, że aby zwalczać nielegalne połowy, przemyt narkotyków, handel ludźmi oraz chronić morskie linie komunikacyjne, potrzebna jest odpowiednia sieć partnerów. Natomiast Studeman, zastępca dyrektora Wywiadu US Navy, stwierdził, że wszystkie kraje powinny zwracać uwagę na domenę informacyjną, aby śledzić statki nawet wtedy, gdy te wyłączą swoje urządzenia systemu AIS.
US Navy naciska kraje na Bliskim Wschodzie na szybkie i wspólne pozyskanie systemów bezzałogowych, aby przeciwdziałać nielegalnym działaniom oraz możliwym działaniom terrorystycznym na wodach. Del Toro, szef wydziału technologii i innowacji US Navy, zauważył, że wykorzystanie technologii bezzałogowej będzie miało charakter transformacyjny, ponieważ połączy światowe zasoby informacyjne w celu przeciwdziałania aktom piractwa.
Według Studemana, w kontekście przeciwdziałania nielegalnym połowom chińskich kutrów rybackich, należy przekazywać prawdziwe informacje i walczyć z dezinformacją pochodzącą z Pekinu, aby skutecznie przeciwdziałać nielegalnym połowom.
Źródło: US Navy

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









