W czwartek do terminala LNG w Świnoujściu zawinął metanowiec z 162 dostawą LNG

W czwartek, do gazoportu w Świnoujściu wszedł metanowiec ISABELLA. Jest to 162. dostawa „błękitnego paliwa” od początku istnienia gazoportu w Świnoujściu.

Gaz-System, operator sieci przesyłu gazu, poinformował w czwartek na Twitterze, że do gazoportu w Świnoujściu zawinął 162 tankowiec z dostawą skroplonego gazu ziemnego LNG.

Ze 162 dostawą dobiliśmy do 30 mln m3 LNG odebranego w terminalu LNG. To ostatnia w tym miesiącu i 14 od początku roku dostawa.

Gaz-System

Metanowiec ISABELLA o numerze IMO: 9874820, zbudowany został w 2021 roku przez koreańską stocznię DSME. Jednostka ma 294,9 metrów długości, 46,4 metrów szerokości, jej zanurzenie wynosi zaś 11,4 metrów. 

Terminal LNG to kluczowa dla bezpieczeństwa zaopatrzenia w gaz Polski infrastruktura. Dzięki niemu można importować 6,2 mld m3 gazu ziemnego.

Zgodnie z informacjami Gaz-Systemu gazoport w Świnoujściu znajduje się w trakcie rozbudowy o drugie nabrzeże. Powiększy się także o trzeci zbiornik LNG. Pozwoli to Polsce w 2024 r. zwiększyć zakupy gazu do 8,3 mld m3.

Według danych z grudnia 2021 r. Polska zużywa 21,3 mld m3 gazu ziemnego z uwzględnieniem ilości zatłaczanych do magazynów gazu.

Źródło: PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski