BALTOPS 24: wizyta USS New York w Gdyni

Wczoraj zakończyła się 53. edycja ćwiczeń Baltops 24, w której uczestniczyło ponad 50 okrętów różnych klas i typów, 45 śmigłowców i samolotów oraz ponad 9 tysięcy żołnierzy – według PAP nawet do 12 tysięcy. Tegoroczne ćwiczenia zgromadziły potężną flotę desantową, w tym aż 5 dużych okrętów desantowych z 4 państw, z których jeden zawinął do portu w Gdyni.
W artykule
Z wizytą w Porcie w Gdyni
Spośród uczestniczących jednostek trzy to śmigłowcowce desantowe-doki (LHD, Landing Helicopter Dock): amerykański USS Wasp (LHD-1), hiszpański Juan Carlos I (L61) oraz francuski Mistral (L9013). Dwa pierwsze z nich mogą na swoim pokładzie przenosić samoloty odrzutowe krótkiego/pionowego startu i lądowania. Dwie pozostałe jednostki to transportowce desantowe-doki (LPD, Landing Platform Dock): amerykański USS New York (LPD 21) oraz holenderski Johan de Witt (L801). W dniach 18-19 czerwca USS New York cumował przy Nabrzeżu Francuskim w gdyńskim porcie handlowym. Wizyta ta, trwająca kilkanaście godzin, miała na celu uzupełnienie paliwa i zaopatrzenia.
Okręty typu San Antonio
Była to trzecia wizyta okrętów typu San Antonio, do którego należy USS New York, w polskim porcie. Spośród 12 wybudowanych jednostek tego typu, przy polskich nabrzeżach cumowały już USS San Antonio oraz USS Arlington. USS New York wyróżnia się, ponieważ do jego budowy użyto 6,8 ton stali pochodzącej z gruzów World Trade Center, co dodaje mu wyjątkowego, symbolicznego znaczenia. Nazwa okrętu upamiętnia wydarzenia z 11 września 2001 roku, kiedy doszło do ataku na World Trade Center w Nowym Jorku.
Krótka historia USS New York
Stępkę pod USS New York położono 10 września 2004 roku, wodowanie odbyło się 20 grudnia 2007 roku, a do służby w US Navy okręt wszedł 7 listopada 2009 roku. Jego motto brzmi: „Strength Forged Through Sacrifice – Never Forget”. Okręt ma wyporność pełną wynoszącą 24 900 ton, długość całkowitą 208,5 metra i maksymalną szerokość 31,9 metra. Załoga składa się z 28 oficerów oraz 332 marynarzy i podoficerów. Na pokładzie mogą być zaokrętowane siły desantowe liczące 699 żołnierzy, w tym 66 oficerów i 633 szeregowców, a maksymalnie do 800 osób. USS New York jest przystosowany do przewozu i obsługi amfibii EFV, okrętów desantowych LC, poduszkowców LCAC oraz samolotów pionowego startu i lądowania typu MV-22 Osprey.
Wyposażenie USS New York
Na pokładzie lotniczym USS New York może bazować do 4 śmigłowców CH-46 Sea Knight, 4 AH-1 SeaCobra, 4 UH-1 Iroquois, 2 CH-53E Super Stallion lub 2 samoloty MV-22B Osprey. Okręt przenosi również 2 LCAC lub 1 LCU oraz do 14 AAV. LPD 21 wykorzystuje cztery silniki wysokoprężne MAN Colt-Pielstick PC2.5 STC z sekwencyjnym turbodoładowaniem, osiągając prędkość ponad 22 węzłów. Wyposażony jest w pokład startowy i rampę, które umożliwiają załadunek oraz desant żołnierzy i ciężkiego sprzętu wojskowego. Uzbrojony jest w 2 działka Bushmaster II 30 mm do obrony przed zagrożeniami z powierzchni oraz w 2 wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych RIM-116 RAM.
Autor: Marcin Szywała

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










