Kolejna podwyżka opłat za przejście statków przez Kanał Sueski

We wtorek, władze Kanału Sueskiego (SCA) poinformowały o podniesieniu opłat za tranzyt przez najszybsze połączenie morskie między Azją a Europą dla tankowców z ropą naftową i produktami naftowymi.
Publikacje nawigacyjne wydane przez władze kanału SCA podały szczegóły dotyczące nadchodzących zmian. Zgodnie z ogłoszeniem nawigacyjnym, dopłaty dla załadowanych zbiornikowców z ropą naftową i produktami naftowymi wzrosną z 15 proc. do 25 proc. dla normalnych opłat tranzytowych, natomiast dopłaty dla pustych zbiornikowców (balastowych) wzrosną do 15 proc, z 5 proc. obecnie.
Zmiany wejdą w życie od 1 kwietnia tego roku i będą dotyczyć jednostek przepływających w obu kierunkach.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzrost-oplat-za-tranzyt-przez-kanal-sueski-i-zachety-finansowe-dla-rozwiazan-ekologicznych/
Władze SCA poinformowały, że zmiany wynikają ze „znacznego wzrostu globalnego handlu, rozwoju szlaku wodnego Kanału Sueskiego i poprawy usług tranzytowych.”
Ogłoszenia nawigacyjne informują, że dodatkowe opłaty są tymczasowe i mogą być zmienione lub anulowane zgodnie ze zmianami na rynku morskim.
W ciągu ostatnich dwóch lat władze kanału SCA stale zwiększał opłaty i dopłaty na prawie wszystkich typach statków w związku z wpływem pandemii na handel światowy. Ostatnie zmiany następują w momencie, gdy inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała zakłócenia na światowych rynkach energetycznych i zmianę przebiegu szlaków handlowych.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/ukraina-ostrzega-o-minach-dryfujacych-wzdluz-wybrzeza-morza-czarnego/
W tym czasie Egipt pracuje również nad usprawnieniem żeglugi przez Kanał Sueski poprzez poszerzenie i pogłębienie jego części, aby umożliwić ruch dwukierunkowy po osadzeniu na mieliźnie kontenerowca Ever Given w marcu 2021 roku, który zablokował jedną z najważniejszych dróg wodnych świata na sześć dni.
Obecne dopłaty dla tankowców z ropą naftową i produktami naftowymi (w wysokości 15 proc. dla ładunku i 5 proc. dla balastu) obowiązują od 1 maja 2022 r.
Źródło: SCA/JB

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











