Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

5 czerwca, na terenie budowy trzeciego nabrzeża głębokowodnego terminala kontenerowego T3 Baltic Hub w Gdańsku, odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego. To historyczne wydarzenie, które uczyni gdański terminal jednym z największych w Europie. Przedsięwzięcie realizowane przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging ma wartość 470 mln euro, umacniając tym samym pozycję Polski jako kluczowego węzła transportowego na arenie międzynarodowej.
W artykule
Rozbudowa terminala T3 Baltic Hub
Budimex, wraz z partnerem Deme Dredging, realizuje budowę nowoczesnego terminala kontenerowego, który stanie się jednym z największych w Europie oraz największym na Bałtyku. Inwestycja rozpoczęła się w 2022 roku, a jej wartość przekracza miliard złotych. Terminal będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów, co znacząco zwiększy możliwości transportowe regionu.
Nieczęsto realizujemy projekty, które dosłownie powiększają Polskę. Te 36 ha to nasze okno na świat i szansa na rozwój gospodarki morskiej. Takie inwestycje pokazują, że powinniśmy skupić się na rozwoju portów morskich i ogólnie gospodarki morskiej.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
To inwestycja wyjątkowa dla Polski i Budimeksu. Poprawi strategiczne położenie Polski i zwiększy przychody z portów, które w 2022 roku wyniosły 58 mld zł. Rozbudowa terminala umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców oraz uruchomienie bezpośrednich połączeń z Azją, co dodatkowo zwiększy potencjał gospodarczy kraju.
Artur Popko, Prezes Budimeksu
Technologicznie zaawansowany projekt T3 Baltic Hub
Budowa terminala T3 Baltic Hub to technologicznie zaawansowany projekt. Terminal będzie półautomatyczny, z załadunkiem i rozładunkiem sterowanym zdalnie. Planowana jest instalacja 8 suwnic nabrzeżnych oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą obsługiwały największe statki świata. Obecnie zaawansowanie prac osiągnęło 60%.
Dalsza rozbudowa i wsparcie dla regionu
Budimex planuje dalszą rozbudowę Baltic Hub i czeka na weryfikację ofert. Firma wspiera także ochronę regionu wybrzeża Bałtyku, przekazując zaawansowany analizator biochemiczny Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, co pomoże w odbudowie populacji ssaków morskich.
Nowe rozwiązania technologiczne wprowadzone w ramach T3 zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy. Inwestycja ta, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk, promuje ekologiczne rozwiązania, takie jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i specjalny beton redukujący emisję CO2, minimalizując tym samym wpływ na środowisko naturalne.
Rozbudowa terminala kontenerowego T3 Baltic Hub w Gdańsku to strategiczna inwestycja, mająca na celu zwiększenie potencjału Polski jako kluczowego węzła transportowego na Bałtyku. Projekt realizowany z użyciem zaawansowanych technologii i z poszanowaniem środowiska naturalnego odpowiada na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











