Wzrost liczby dostaw LNG do terminalu w Świnoujściu

PKN ORLEN odebrał pięćdziesiątą dostawę skroplonego gazu ziemnego dostarczoną w tym roku do terminalu w Świnoujściu. Jest to wzrost o blisko 70 proc. i zwiększenie o 20 ładunków niż w tym samym okresie 2021 roku. Intensyfikacja dostaw LNG pozwoliła zabezpieczyć surowiec dla odbiorców krajowych pomimo trudnej sytuacji na europejskim rynku gazu.
Import LNG jest obecnie jednym z głównych źródeł zaopatrzenia Polski w gaz ziemny, zapewniającym ok. 40 proc. zapotrzebowania na ten surowiec od początku 2022 roku. Dzięki LNG możemy zagwarantować niezakłócone dostawy gazu do naszych odbiorców pomimo trwającego w Europie kryzysu energetycznego. W tym roku sprowadziliśmy do terminalu w Świnoujściu o prawie 70 proc. więcej statków ze skroplonym gazem ziemnym niż w tym samym okresie 2021 roku. Intensyfikacja dostaw pokazuje nasze kompetencje w dziedzinie handlu LNG. Po połączeniu PKN ORLEN z PGNiG będziemy je konsekwentnie rozwijać, aby wspierać dwa strategiczne cele naszej Grupy – zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju w procesie zielonej transformacji oraz wzrost znaczenia naszego koncernu na rynkach zagranicznych.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/gaz-system-wybral-projektanta-dla-czesci-morskiej-projektu-fsru/
W niedzielę, 20 listopada 2022 r., do terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego zawinął gazowiec Al Shamal z ładunkiem ok. 90 tys. ton LNG z Kataru, co odpowiada ok. 120 mln m³ gazu ziemnego w stanie lotnym. To już 50. dostawa skroplonego gazu ziemnego odebrana w tym roku w świnoujskim gazoporcie. W analogicznym okresie 2021 r. liczba dostarczonych ładunków wyniosła 30. Oznacza to, że tempo odbioru skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu wzrosło rok do roku aż o dwie trzecie.
Intensyfikacja dostaw to odpowiedź na trwający od ponad roku europejski kryzys energetyczny związany przede wszystkim z działaniami Gazpromu, do niedawna głównego dostawcy tego surowca na rynek UE, oraz zbrojną agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Pod koniec kwietnia tego roku Gazprom wstrzymał dostawy gazu do Polski, łamiąc tym samym postanowienia kontraktu jamalskiego.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/rosja-spieszy-sie-z-eksportem-swoich-produktow-naftowych/
Zwiększenie liczby dostaw było możliwe m.in. dzięki rozbudowie samego gazoportu, który od tego roku dysponuje mocą regazyfikacyjną pozwalająca na odbiór 6,2 mld m³ gazu ziemnego rocznie, wobec wcześniejszych 5 mld m³. To również efekt bardzo dobrej współpracy pomiędzy PGNiG z Grupy ORLEN a GAZ-SYSTEMEM – operatorem gazoportu.
Całkowity wolumen ładunków LNG, jakie w tym roku zostały już dostarczone do Świnoujścia, przekroczył 3,8 mln ton. Zadecydowaną większość dostaw, bo aż 31, stanowiły dostawy ze Stanów Zjednoczonych.
Źródło: PKN Orlen

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











