Zaproszenie na seminarium i spotkania typu business mixer z norweskimi firmami

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Innovation Norway zapraszają do wzięcia udziału w wydarzeniu pt.: „Morski dialog polsko-norweski”, które odbędzie się 11 stycznia 2022 r. w hotelu Thon Arena w Lillestrøm (Norwegia), nieopodal targów morskich Nor-Shipping. Wydarzenie to będzie składać się z sesji seminaryjnej oraz spotkań typu business mixer dla polskich i norweskich firm oraz instytucji z otoczenia biznesu.
Będzie to znakomita okazja do wymiany najnowszej wiedzy, tworzenia nowych możliwości biznesowych, a zwłaszcza nawiązywania polsko-norweskich partnerstw w celu wspólnego składania wniosków i realizacji projektów ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021.
Spotkaniom polsko-norweskim i seminarium będzie towarzyszyć prezentacja dotycząca konkursu na projekty grantowe, w ramach, których planowane jest wsparcie dla opracowania i wprowadzania innowacji produktowych lub procesowych, które zmniejszają negatywny wpływ firmy na środowisko w obszarze wód morskich i śródlądowych.
Czynnikiem zwiększającym szanse otrzymania grantu będzie realizacja projektu w partnerstwie z firmą norweską.
Dla kogo przeznaczone są spotkania i seminarium?
Dla firm związanych z sektorem morskim, zainteresowanych rynkiem norweskim, w tym planujących partnerstwa polsko-norweskie w ramach nadchodzącego konkursu i realizujących projekty technologiczne, w szczególności w następujących obszarach:
- budowa statków i przemysł stoczniowy,
- wyposażenie statków,
- silniki / systemy napędowe, systemy pomocnicze,
- urządzenia eksploatacyjne,
- systemy przeładunkowe,
- elektrotechnika / elektronika,
- porty,
- usługi morskie,
- armatorzy / przedsiębiorstwa żeglugowe,
- technika morska.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Oficjalnym językiem spotkań będzie język angielski.
Wszystkich zainteresowanych uprzejmie prosimy o wypełnienie formularza rejestracyjnego do dnia 3 stycznia 2022 r. Formularz dostępny jest poprzez kod QR lub stronę internetową wydarzenia: https://www.parp.gov.pl/index.php?option=com_parpevents&view=details&id=2338 .
Dodatkowych informacji udzielają:
p. Artur Janusz, e-mail: artur_janusz@parp.gov.pl, telefon: 22 432 88 08,
p. Justyna Kizlich, e-mail: justyna_kizlich@parp.gov.pl, telefon: 22 432 88 47.
Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.











