Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Enea odnotowała 49,73 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 572,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 46,15 mln zł wobec 730,71 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto sięgnęły 8 018,62 mln zł w III kw. 2022 r. wobec 5 479,58 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2022 r. spółka miała 788,79 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1277,1 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 22 722,54 mln zł w porównaniu z 15333,39 mln zł rok wcześniej.
Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 2 295 mln zł w I-III kw. 2022 r. (spadek r/r o 492,2 mln zł).
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-mialo-654-mln-zl-zysku-netto-2-328-mln-zl-powtarzalnego-zysku-ebitda-w-iii-kw-2022-r/
„Obszar Wytwarzania odnotował wynik EBITDA na poziomie 281,3 mln zł (spadek r/r o 760,1 mln zł). Niższy wynik EBITDA wynika głównie ze spadku wyniku w Segmencie Elektrowni Systemowych, spadek r/r o 644,8 mln zł (utworzenie rezerw na umowy rodzące obciążenia, spadek marży na Rynku Bilansującym, wzrost marży na wytwarzaniu, wzrost marży na obrocie) oraz w Segmencie OZE, spadek r/r o 146,5 mln zł (na co wpływ miało głównie utworzenie rezerwy na umowy rodzące obciążenia oraz wzrost kosztów zużycia biomasy). W Segmencie Ciepło odnotowano wzrost wyniku EBITDA r/r o 31,3 mln zł głównie na skutek wzrostu marży jednostkowej” – czytamy w sprawozdaniu.
W obszarze Wydobycia EBITDA wyniosła 675,8 mln zł (wzrost r/r o 131,1 mln zł), co wynikało głównie ze zwiększonej sprzedaży węgla (wzrost średniej ceny sprzedaży, spadek wolumenu), częściowo skompensowanej wzrostem kosztów działalności operacyjnej, podała spółka.
Obszar Dystrybucji odnotował wynik EBITDA na poziomie 981,8 mln zł (spadek r/r o 49,4 mln zł). Spadek wyniku EBITDA jest efektem wyższego poziomu kosztów operacyjnych, przy jednocześnie wyższym poziomie zrealizowanej marży z działalności koncesjonowanej oraz wyższym wyniku na pozostałej działalności operacyjnej, podano również.
„Obszar Obrotu odnotował wynik EBITDA na poziomie 293,1 mln zł (wzrost r/r o 116,8 mln zł). Wzrost wyniku EBITDA spowodowany jest wyższym poziomem zrealizowanej marży na rynku detalicznym i wyższym wynikiem z tytułu aktualizacji wyceny kontraktów CO. Jednocześnie, odnotowano wzrost kosztów rezerw z tytułu roszczeń wypowiedzianych umów PM OZE oraz wzrost rezerw dotyczących umów rodzących obciążenia’ – czytamy również w raporcie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/tauron-mial-wstepnie-232-mln-zl-straty-netto-495-mln-zl-ebitda-w-iii-kw-2022-r/
Łączny wolumen sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego był niższy o 418 GWh, tj. o 2,3% w I-III kw. 2022 r. w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. W segmencie odbiorców biznesowych odnotowano spadek wolumenu sprzedaży paliwa gazowego o 528 GWh, tj. o 45,7 proc. oraz wzrost wolumenu sprzedaży energii elektrycznej o 259 GWh, tj. o 1,9%. Z kolei w segmencie odbiorców indywidualnych odnotowano spadek wolumenu sprzedaży energii elektrycznej o 149 GWh, tj. o 4,1 proc. oraz wolumen sprzedaży paliwa gazowego na takim samym poziomie co w analogicznym okresie w 2021 r., podano.
„Łączne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego w I-III kw. 2022 r. wzrosły w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. o 3 422 mln zł, tj. o 65,0 proc., co jest odzwierciedleniem dynamicznego wzrostu” – czytamy w sprawozdaniu.
cen na rynku hurtowym.
Ca[ex wyniósł 1 725,1 mln zł w I-III kw. 2022 r wobec 1 110,3 mln w analogicznym okresie poprzedniego roku, podano w sprawozdaniu zarządu.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2022 r. wyniósł 1204,35 mln zł wobec 704,75 mln zł zysku rok wcześniej.
Źródło: ISBnews


Stabilna liczba zawinięć, rosnące znaczenie Gdańska na mapie bałtyckich tras i symboliczny powrót największych jednostek – sezon wycieczkowy 2025 potwierdził ugruntowaną pozycję Portu Gdańsk w segmencie żeglugi pasażerskiej. Choć pandemia spowolniła rozwój w minionych latach, dziś Gdańsk znów przyciąga czołowych armatorów wycieczkowych.
W artykule
Rok 2022 przyniósł rekordowy wynik – aż 79 jednostek pasażerskich odwiedziło Port Gdańsk, przewożąc blisko 30 tysięcy pasażerów. Wzrost ten był efektem odbudowy ruchu po pandemii oraz zmian w trasach rejsowych po wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję, armatorzy zrezygnowali z zawijania do Sankt Petersburga – dotąd jednego z najczęściej odwiedzanych portów bałtyckich. W efekcie część ruchu przejęły polskie porty, w tym właśnie wspomniany Gdańsk.
🔗 Czytaj więcej: Port Gdańsk zainaugurował kolejny sezon żeglugi wycieczkowej
W kolejnych latach sytuacja ustabilizowała się – w 2023 roku odnotowano 42 zawinięcia, w 2024 roku 60, natomiast w 2025 roku 57. Do Gdańska przypłynęło łącznie ponad 27 tysięcy turystów z kilkudziesięciu krajów, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Po zejściu na ląd pasażerowie najczęściej odwiedzają Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką czy Europejskie Centrum Solidarności – punkty, które od lat budują rozpoznawalność miasta jako morskiej stolicy Polski.
Stabilny ruch to nie tylko efekt naturalnego zainteresowania turystów, lecz przede wszystkim konsekwentnej strategii promocyjnej. Port Gdańsk regularnie prezentuje swoją ofertę na międzynarodowych targach branżowych, takich jak Seatrade Cruise Global w Miami czy Seatrade Cruise Europe w Hamburgu.
Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, że pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie.
Michał Stupak, menedżer klienta w Dziale Rynku Żeglugowego ZMPG SA
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę i pogłębieniu torów wodnych port może dziś przyjmować jednostki o długości do 250 metrów, a w przyszłości – jeszcze większe. Symbolicznym potwierdzeniem tej zmiany była wizyta Crystal Serenity – luksusowego statku o długości 250 metrów, należącego do linii Crystal Cruises. Na jego pokładzie znajduje się ponad 300 kabin, dwa baseny, kasyno i kort tenisowy – kwintesencja morskiego luksusu.
W tym samym sezonie czterokrotnie zawijał do Gdańska wycieczkowiec Viking Vella o długości 239 m, natomiast w przyszłym roku spodziewana jest jednostka Rotterdam o długości 299 m – największy wycieczkowiec, jaki kiedykolwiek odwiedził Gdańsk. To wydarzenie ma szansę stać się ważnym momentem w historii portu, symbolicznie potwierdzając jego status wśród najważniejszych przystanków bałtyckich rejsów pasażerskich.
Potencjał Gdańska jest jednak znacznie większy niż obecne 60 zawinięć rocznie. Według analiz port mógłby przyjmować nawet 120 jednostek w ciągu sezonu, przy odpowiednim rozplanowaniu grafików i dalszej rozbudowie infrastruktury.
🔗 Czytaj też: Port Gdańsk otrzymuje 100 mln euro z Unii Europejskiej
Jak podkreśla Michał Stupak, większość statków pasażerskich stacjonuje w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co daje pasażerom możliwość intensywnego zwiedzania miasta i jego okolic. Coraz częściej pojawiają się również dłuższe wizyty typu „overnight”, trwające nawet do 24 godzin. Takie zawinięcia są szczególnie korzystne dla lokalnej gospodarki, ponieważ turyści mają wówczas możliwość skorzystania z hoteli, restauracji i atrakcji wieczornych, co przekłada się na realne wpływy dla miasta i regionu.
Dla portu i miasta każdy taki statek to nie tylko wydarzenie wizerunkowe, ale też realny impuls gospodarczy. Szacuje się, że jeden rejs to dla lokalnych przedsiębiorców przychód liczony w setkach tysięcy złotych. To także promocja regionu – bo pasażerowie, którzy odwiedzają Gdańsk w ramach rejsu, często wracają tu już samodzielnie.
Stabilny ruch, rosnące możliwości przyjmowania większych jednostek oraz konsekwentna promocja sprawiają, że Port Gdańsk umacnia swoją pozycję wśród portów Morza Bałtyckiego. Dla Gdańska to coś więcej niż tylko rozwój turystyki morskiej – to potwierdzenie, że miasto nad Motławą coraz śmielej sięga po miano bałtyckiego lidera w segmencie rejsów pasażerskich.
Źródło: Port Gdańsk