Enea miała 49,73 mln zł zysku netto, 46,15 mln zł zysku EBIT w III kw. 2022 r.

Enea odnotowała 49,73 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 572,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 46,15 mln zł wobec 730,71 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto sięgnęły 8 018,62 mln zł w III kw. 2022 r. wobec 5 479,58 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2022 r. spółka miała 788,79 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1277,1 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 22 722,54 mln zł w porównaniu z 15333,39 mln zł rok wcześniej.
Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 2 295 mln zł w I-III kw. 2022 r. (spadek r/r o 492,2 mln zł).
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-mialo-654-mln-zl-zysku-netto-2-328-mln-zl-powtarzalnego-zysku-ebitda-w-iii-kw-2022-r/
„Obszar Wytwarzania odnotował wynik EBITDA na poziomie 281,3 mln zł (spadek r/r o 760,1 mln zł). Niższy wynik EBITDA wynika głównie ze spadku wyniku w Segmencie Elektrowni Systemowych, spadek r/r o 644,8 mln zł (utworzenie rezerw na umowy rodzące obciążenia, spadek marży na Rynku Bilansującym, wzrost marży na wytwarzaniu, wzrost marży na obrocie) oraz w Segmencie OZE, spadek r/r o 146,5 mln zł (na co wpływ miało głównie utworzenie rezerwy na umowy rodzące obciążenia oraz wzrost kosztów zużycia biomasy). W Segmencie Ciepło odnotowano wzrost wyniku EBITDA r/r o 31,3 mln zł głównie na skutek wzrostu marży jednostkowej” – czytamy w sprawozdaniu.
W obszarze Wydobycia EBITDA wyniosła 675,8 mln zł (wzrost r/r o 131,1 mln zł), co wynikało głównie ze zwiększonej sprzedaży węgla (wzrost średniej ceny sprzedaży, spadek wolumenu), częściowo skompensowanej wzrostem kosztów działalności operacyjnej, podała spółka.
Obszar Dystrybucji odnotował wynik EBITDA na poziomie 981,8 mln zł (spadek r/r o 49,4 mln zł). Spadek wyniku EBITDA jest efektem wyższego poziomu kosztów operacyjnych, przy jednocześnie wyższym poziomie zrealizowanej marży z działalności koncesjonowanej oraz wyższym wyniku na pozostałej działalności operacyjnej, podano również.
„Obszar Obrotu odnotował wynik EBITDA na poziomie 293,1 mln zł (wzrost r/r o 116,8 mln zł). Wzrost wyniku EBITDA spowodowany jest wyższym poziomem zrealizowanej marży na rynku detalicznym i wyższym wynikiem z tytułu aktualizacji wyceny kontraktów CO. Jednocześnie, odnotowano wzrost kosztów rezerw z tytułu roszczeń wypowiedzianych umów PM OZE oraz wzrost rezerw dotyczących umów rodzących obciążenia’ – czytamy również w raporcie.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/tauron-mial-wstepnie-232-mln-zl-straty-netto-495-mln-zl-ebitda-w-iii-kw-2022-r/
Łączny wolumen sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego był niższy o 418 GWh, tj. o 2,3% w I-III kw. 2022 r. w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. W segmencie odbiorców biznesowych odnotowano spadek wolumenu sprzedaży paliwa gazowego o 528 GWh, tj. o 45,7 proc. oraz wzrost wolumenu sprzedaży energii elektrycznej o 259 GWh, tj. o 1,9%. Z kolei w segmencie odbiorców indywidualnych odnotowano spadek wolumenu sprzedaży energii elektrycznej o 149 GWh, tj. o 4,1 proc. oraz wolumen sprzedaży paliwa gazowego na takim samym poziomie co w analogicznym okresie w 2021 r., podano.
„Łączne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego w I-III kw. 2022 r. wzrosły w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. o 3 422 mln zł, tj. o 65,0 proc., co jest odzwierciedleniem dynamicznego wzrostu” – czytamy w sprawozdaniu.
cen na rynku hurtowym.
Ca[ex wyniósł 1 725,1 mln zł w I-III kw. 2022 r wobec 1 110,3 mln w analogicznym okresie poprzedniego roku, podano w sprawozdaniu zarządu.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2022 r. wyniósł 1204,35 mln zł wobec 704,75 mln zł zysku rok wcześniej.
Źródło: ISBnews

-
Porzucony masowiec u wybrzeży Omanu. Historia „statku widma” spod Salalah

U wybrzeży południowego Omanu, w rejonie Salalah, od kilku lat znajduje się wrak statku MV Jernas, który stał się nieformalnym symbolem problemów współczesnej żeglugi morskiej.
W artykule
Masowiec, który stał się „statkiem widmem”
W ostatnich miesiącach w mediach społecznościowych regularnie pojawiają się zdjęcia i nagrania przedstawiające zardzewiały masowiec osiadły na skałach przy brzegu. Wrak, widoczny z lądu, przyciąga uwagę turystów i operatorów dronów. Skala tego zainteresowania skłoniła mnie do przyjrzenia się jego historii i zadania pytania o rzeczywiste losy jednostki określanej dziś mianem statku widma.
Jednostka znana pierwotnie jako Natalie Bolten, pływająca obecnie pod nazwą MV Jernas, osiadła na skałach po tym, jak została opuszczona przez załogę w 2017 roku z powodu niewypłaconych wynagrodzeń.
Statek pływał pod banderą Bahrajnu o numerze IMO 9232199. Zgodnie z dostępnymi rejestrami morskimi jednostka kilkukrotnie zmieniała nazwę i właściciela, co w żegludze morskiej często towarzyszy narastającym problemom finansowym armatora.
Od opuszczenia do katastrofy naturalnej
Po porzuceniu przez załogę statek pozostawał zakotwiczony w rejonie Salalah. W maju 2018 roku ten fragment wybrzeża nawiedził cyklon Mekunu — wyjątkowo silne, jak na Morze Arabskie, zjawisko atmosferyczne, któremu towarzyszyły huraganowe wiatry i wysoka fala.
To zjawisko atmosferyczne doprowadziło do zerwania jednostki z kotwicowiska. Niekontrolowany statek został zepchnięty na skaliste wybrzeże, gdzie osiadł na stałe. Brak załogi i jakiejkolwiek reakcji armatora przesądziły o pozostawieniu jednostki w tym miejscu.
Niebezpieczna atrakcja turystyczna
Wrak MV Jernas z czasem stał się lokalną atrakcją, przyciągającą turystów i operatorów dronów. Nagrania lotnicze pokazują skalę degradacji konstrukcji oraz postępującą erozję wybrzeża. Jednocześnie obecność dużej stalowej jednostki w strefie przyboju stwarza realne zagrożenie — zarówno dla osób zbliżających się do wraku, jak i dla środowiska morskiego.
Brak zabezpieczenia kadłuba w tym pokładu sprawia, że statek stopniowo ulega z roku na rok degradacji, stając się kolejnym przykładem tzw. ghost ship — porzuconej jednostki, która pozostaje problemem dla państwa nadbrzeżnego przez wiele lat.
Szerszy problem żeglugi handlowej
Historia MV Jernas pokazuje, jak połączenie sporów finansowych, zaniedbań armatorskich oraz ekstremalnych zjawisk pogodowych prowadzi do powstawania trwałych zagrożeń na odległych akwenach. Porzucone statki nie tylko stanowią wyzwanie prawne i środowiskowe, ale również obciążenie dla administracji morskiej państw, na których wodach się znajdują.
Przypadek spod Salalah nie jest odosobniony — podobne „statki widma” można znaleźć w wielu rejonach świata, gdzie brak skutecznych mechanizmów egzekwowania odpowiedzialności prowadzi do długotrwałych konsekwencji. Przykładem z naszego podwórka była rosyjska Khatanga, która przez lata pozostawała w Porcie Gdynia, stając się problemem administracyjnym, środowiskowym i wizerunkowym naszego kraju (link do tekstu).









