Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Tauron Polska Energia odnotował 232 mln zł skonsolidowanej straty netto przy 8 686 mln zł przychodów w III kw. 2022 r., podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Strata EBITDA wyniosła w tym czasie 41 mln zł, zaś zysk EBITDA sięgnął 495 mln zł.
W III kw. 2022 r. EBITDA segmentu Dystrybucja wyniosła 640 mln zł, segmentu Odnawialne Źródła Energii (OZE): – 86 mln zł, segmentu Wytwarzanie: – 638 mln zł, segmentu Sprzedaż: – 468 mln zł, segmentu Wydobycie: -53 mln zł, podano w komunikacie.
Nakłady inwestycyjne w III kw. br. wyniosły 1 118 mln zł.
W I-III kw. 2022 r. Grupa Tauron odnotowała 397 mln zł zysku netto i 1 125 mln zł zysku EBIT przy 26 810 mln zł przychodów.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/niemiecki-statek-badawczy-uthorn-wyposazony-w-lodzie-ratunkowe-firmy-markos/
” EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację i odpisy na aktywa niefinansowe): 2 846 mln zł,
w tym:
– EBITDA segmentu Dystrybucja: 2 349 mln zł
– EBITDA segmentu Odnawialne Źródła Energii (OZE): 382 mln zł
– EBITDA segmentu Wytwarzanie: (668) mln zł
– EBITDA segmentu Sprzedaż: 509 mln zł
– EBITDA segmentu Wydobycie: 271 mln zł” – czytamy w komunikacie.
Nakłady inwestycyjne w I-III kw. br. wyniosły 2 599 mln zł.
Dług netto na 30 września 2022 r.: 10 968 mln zł Wskaźnik dług netto/EBITDA na 30 września 2022 r.: 3,3x, podano także.
Ostateczne wyniki zostaną przedstawione w skonsolidowanym raporcie za III kwartał 2022 r., którego publikację zaplanowano na 23 listopada 2022 r., podkreślono.
Źródło: ISBnews


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.