Fincantieri zbuduje kolejny wycieczkowiec

Firma Silversea Cruises skierowała do włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri S.p.A. zamówienie na budowę trzeciego wycieczkowca klasy Silver Muse. Za ultranowoczesny wycieczkowiec armator zapłaci ponad 320 mln euro, czyli ponad 1,3 mld zł.
Będzie to trzeci siostrzany flagowy wycieczkowiec firmy Silversea Cruises. Pierwszy statek tej klasy – Silver Muse – w kwietniu br. opuścił stocznię Fincantieri w Sestri Ponente w Genui i zrobił furorę wśród wycieczkowiczów. Podpisanie kontraktu na trzecią jednostkę nastąpiło zaledwie kilka miesięcy po zamówieniu w stoczniach Fincanctieri drugiego wycieczkowca klasy Silver Muse – Silver Moon. Jego dostawę zaplanowano na 2020 r.
Z kolei właśnie zamówiony trzeci ultranowoczesny statek otrzyma nazwę Silver Dawn. Termin dostawy wyznaczono na czwarty kwartał 2021 r.
Zamówienie trzeciego wycieczkowca klasy Silver Muse to realizacja strategii armatora i umocnienie jego strategicznej floty wycieczkowców. Statki mają przyczynić się do ekspansji rynkowej Silversea Cruises.
Silver Dawn będzie łączył w sobie wszystkie cechy ekskluzywnej linii Silver Muse. Obsługa pasażerów będzie odpowiadała standardom sześciogwiazdkowego hotelu.
– Dzięki temu partnerstwu, opartemu na jakości produktu, nasza pozycja lidera w sektorze wycieczkowców jest dalej umacniana, nie tylko z technologicznego punktu widzenia, ale również ze względu na komercyjną możliwość wypracowania jak najlepszej umowy z armatorem – podpisanie kontaktu skomentował Giuseppe Bono, dyrektor generalny Fincantieri.
Włoska grupa Fincantieri od 1990 r. zbudowała 82 statki wycieczkowe. Jak podała firma, kolejne 44 są już projektowane lub budowane. Grupa Fincantieri skupia 20 stoczni i na koniec ub.r. zatrudniała 19,5 tys. pracowników.
Podpis: tz

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











