Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Porozumienie o współpracy w zakresie edukacji uczniów w systemie dualnym zawarli we wtorek, 23 sierpnia przedstawiciele Zespołu Szkół „Elektryk” im. Noblistów Polskich w Słupsku oraz firmy MARKOS.
Projekt obejmuje równoczesne kształcenie teoretyczne w zawodzie elektryk w systemie szkolnym połączone z praktyczną nauką zawodu zorganizowaną w przedsiębiorstwie. Jest to już kolejna współpraca firmy MARKOS, jednego z największych pracodawców w regionie słupskim z placówkami oświatowymi, która ma na celu kreowanie dobrze przygotowanej do pracy kadry a w ten sposób poprawę sytuacji na rynku pracy.
Na mocy porozumienia MARKOS Sp. z o.o. zobowiązał się do przyjęcia w roku szkolnym 2022/2023 na praktyczną naukę zawodu grupę uczniów rozpoczynających kształcenie w zawodzie elektryk. Zgodnie z ustaleniami, podczas wyznaczonych dni spędzonych w firmie, będą zdobywać wiedzę praktyczną poprzez działanie, zgodnie z obowiązującym programem nauczania dla tego zawodu oraz kulturą organizacji pracy w przedsiębiorstwie.
Możliwość zdobywania kompetencji zawodowych przez młodzież od doświadczonych specjalistów jest ogromną wartością całego projektu, który daje gwarancję kompleksowego przygotowania przyszłych absolwentów do możliwie jak najlepszego wejścia na rynek pracy. Dla nas to także kolejny sukces w budowaniu szkoły otwierającej się na nowe możliwości współpracy z biznesem, w którego głosy i potrzeby uważnie się wsłuchujemy.
Aldona Pląska, dyrektor szkoły
Grupa uczniów, która we wrześniu rozpocznie naukę w zawodzie elektryk, będzie miała możliwość realizowania praktycznej nauki zawodu przez najbliższe trzy lata w firmie MARKOS, z czasem staną się częścią jej zespołu. Pierwsi uczniowie objęci dualnym systemem kształcenia opuszczą mury słupskiego Elektryka w 2025 roku.
Będziemy bardzo odpowiedzialnie podchodzić do zadań, które bierzemy na siebie w ramach tego porozumienia. Zależy nam na tym, by proces edukacji był maksymalnie skuteczny i przynosił wiele korzyści przyszłym absolwentom. Będziemy też starali się otworzyć możliwości rozwoju zawodowego przed osobami, które będą realizować praktyki w naszej firmie, ale już jako etatowi pracownicy. Specjalistów z uprawnieniami chętnie przyjmiemy do naszego zakładu.
Cezary Koseski, prezes MARKOS
Przedstawiciele Zespołu Szkół „Elektryk” im. Noblistów Polskich w Słupsku oraz MARKOS zadeklarowali chęć rozwijania współpracy o nowe formy w przyszłości.
Słupski „Elektryk” jest kolejną szkołą, z którą współpracuje MARKOS. Wcześniej, porozumienia partnerskie zostały zawarte z Zespołem Szkół Agrotechnicznych w Słupsku, Zespołem Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku oraz Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce. Uzupełnieniem tych działań było zainicjowanie studiów dualnych na kierunku logistyka na Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Źródło: MARKOS


Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.
W artykule
Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.
To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.
Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.
Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.
Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.
Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN
Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.
Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.
Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.
Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.
Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.
Źródło: Grupa ORLEN