Gazoport w Świnoujściu dostanie nowe moce

21 czerwca br. wojewoda zachodniopomorski wydał spółce Polskie LNG zgodę na realizację kolejnej inwestycji w Świnoujściu. Chodzi o rozbudowę mocy regazyfikacyjnych terminalu LNG.
Oznacza to, że program rozbudowy największego terminalu skroplonego gazu na Bałtyku wszedł w fazę budowlaną, w komunikacie podała spółka Gaz-System, do której należy firma Polskie LNG, właściciel gazoportu w Świnoujściu.
Spółka Gaz-System podała też, że po uzyskaniu decyzji wojewody będzie możliwe podjęcie dalszych kroków w stronę zwiększenia przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu. Obecnie przepustowość ta wynosi 5 mld m sześć rocznie, a po realizacji inwestycji wzrośnie do 7,5 mld sześć. Spółka Gaz-System zaznaczyła w komunikacie, że „przy dzisiejszej wielkości rynku oznacza możliwość pokrycia około połowy zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju”.
Zobacz też: Nowe hiszpańskie fregaty F-110 otrzymają system AEGIS.
Kompleksowy program rozbudowy terminalu LNG im. prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu składa się, oprócz zwiększenia zdolności regazyfikacyjnych, którego dotyczy wydana decyzja wojewody, także z budowy drugiego nabrzeża i trzeciego zbiornika LNG oraz z budowy instalacji przeładunkowej LNG na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu oraz budowa gazociągu Baltic Pipe to kluczowe elementy koncepcji budowy Bramy Północnej, którą zakłada strategia inwestycyjna grupy kapitałowej Gaz-System.
Podpis: tz
Przemysł stoczniowy – więcej inwestycji z branży znajdziesz tutaj.
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










