Przemysł stoczniowy, aegis / Portal Stoczniowy

Amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż Hiszpanii elementów uzbrojenia i sprzętu składających się na system AEGIS.

W system AEGIS zostanie wyposażonych pięć nowych hiszpańskich fregat klasy F-110. Według wcześniejszych zapowiedzi, hiszpański rząd zamierza jeszcze w tym roku podpisać kontrakt na ich budowę. Wykonawcą ma być Navantia, hiszpański stoczniowy, w stu procentach kontrolowany przez hiszpański skarb państwa.

W ostatnim czasie w hiszpańskich mediach pojawiły się informacje mówiące, że państwowy hiszpański koncern już rozpoczął pierwsze prace projektowe i konstrukcyjne, chociaż kontrakt nie został jeszcze formalnie podpisany. Wstępny harmonogram pozyskania okrętów zakłada, że pierwsza nowa fregata klasy F-110 wejdzie do służby w marynarce wojennej w 2023 r., a piata w 2027. Nowe jednostki zastąpią stare fregaty klasy Santa María (Oliver Hazard Perry). Okrętom tym kończą się resursy i będą wycofywane ze służby począwszy od 2020 r. Najstarsza z nich pływa od 1986 r.

Zobacz też: Deszcz prestiżowych nagród dla gdyńskiego Centrum Techniki Morskiej.

Zgoda na sprzedaż elementów sprzętu i uzbrojenia, który składa się na system AEGIS, zakłada, że wartość transakcji wyniesie maksymalnie 860,4 mln dolarów. Zgoda Departamentu Stanów dotyczy sprzedaży pięciu zestawów składających się z systemów kierowania walką AWS Mk.7, Mk.99 Mod 14, wyrzutni pionowego startu Mk.41 (VLS), infrastruktury komputerowej, urządzeń łączności oraz transmisji danych, wyrzutni celów pozornych AN/SLQ-24E oraz wyposażenia przeznaczonego dla śmigłowców, które przenosić będą fregaty klasy F-110. Pakiet objęty zezwoleniem Departamentu Stanu obejmuje również dwie lekkie torpedy Mk.54 Mod.0 oraz 20 pocisków przeciwlotniczych SM-2 Block IIIB z głowicami telemetrycznymi.

„Hiszpania wykazała się zdolnością, elastycznością oraz odpowiedzialnością niezbędnymi do przyjęcia systemu AEGIS do swojej floty i będzie go obsługiwać zgodnie z wymaganiami, aby jako uznany partner NATO zapewnić interoperacyjność. Hiszpania nie będzie miała trudności z absorpcją tego sprzętu oraz utrzymaniem go w swoich siłach zbrojnych”, czytamy w oświadczeniu amerykańskiej agencja ds. współpracy obronnej.

Zobacz też: Prezydent Andrzej Duda o modernizacji marynarki wojennej.

Głównymi amerykańskimi kontrahentami przemysłowymi w transakcji, która zostanie zawarta na szczeblu G2G pomiędzy rządami Hiszpanii i Stanów Zjednoczonych, będą koncerny obronne Lockheed Martin, Raytheon oraz General Dynamics, które produkują poszczególne elementy systemu AEGIS.

Hiszpańska marynarka wojenna już dysponuje fregatami wyposażonymi w ten system. To jednostki klasy Alvaro de Bazan. W sumie hiszpańska flota ma pięć takich okrętów.

Z dotychczasowych komunikatów wynika, że nowe fregaty klasy F-110 dla hiszpańskiej marynarki wojennej będą miały wyporność 6,1 tys. ton. Jednostki mają mierzyć 145 m długości i 18 m szerokości. Ich załogę będzie stanowić 150 marynarzy i oficerów.

Na projekt budowy pięciu nowych fregat klasy F-110 hiszpański rząd zamierza przeznaczyć ok. 4 mld euro.

Podpis: tz

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.