Był to pierwszy tego rodzaju test przeprowadzony przez Dowództwo Morskich Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command, NAVAIR) od ponad 20 lat i oznacza osiągnięcie ważnego kamienia milowego w kwalifikacji systemy AAG na lotniskowcach typu Ford.
[powiazane1]
– Samolot E-2C + Hawkeye o wadze około 46 500 funtów (ponad 21 ton) został przyspieszony do reprezentatywnej prędkości zatrzymywania na barykadzie, gdzie siatka przymocowana do systemu AAG za pomocą kłonic chwyciła samolot i bezpiecznie go zatrzymała – powiedział Scott Forney, Prezes General Atomics Electromagnetic Systems. – Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że system AAG już przy pierwszej próbie zadziałał zgodnie z planem. Jest to szczególnie ważne ponieważ jest to pierwszy od 23 lat test systemu barykadowego – dodał Forney.
– Chociaż barykady są rzadko używane w lotnictwie morskim, pozostają ważnym mechanizmem bezpieczeństwa do zatrzymania samolotu w sytuacji awaryjnej – stwierdził z kolei Rolf Ziesing, Wiceprezes GE ES. – System AAG zakończył niedawno serię zatrzymań typu „roll-in” i „fly-in” zarówno dla samolotów z napędem śmigłowym jak i odrzutowców na terenie poligonu testowego w Lakehurst. Ten najnowszy test zweryfikował możliwości systemu do barykadowego zatrzymania awaryjnego, gdy nie istnieje możliwość standardowego odzyskiwania samolotu – wskazał Ziesing.
[powiazane2]
AAG to turbo-elektryczny system zaprojektowany do kontrolowanego wyhamowywania samolotów. Jest on zainstalowany na pokładzie lotniskowca Geralda R. Forda (CVN 78) wraz z elektromagnetycznym systemem katapultowania samolotów GA-EMS (EMALS). Oba systemy zostały z powodzeniem sprawdzone w testach morskich na CVN 78 i znajdują się obecnie w produkcji, aby być gotowymi do instalacji na lotniskowcach John F. Kennedy (CVN 79) i Enterprise (CVN 80).
Systemy barykadowe są instalowane na wszystkich amerykańskich lotniskowcach do wykorzystania, tylko gdy wymaga tego sytuacja. Podczas gdy okręt jest na morzu, nie planuje się prób systemu z wykorzystaniem samolotów, jednak personel okrętowy rutynowo ćwiczy stawianie barykady w sytuacjach awaryjnych w ramach swoich normalnych procedur szkoleniowych i operacyjnych.
Podpis: km