Ghana wprowadziła do służby 4 patrolowce typu Flex Fighter [WIDEO]

Cztery nowe jednostki dostarczyła w sobotę (8 stycznia) singapurska stocznia Penguin Shipyard. Okręty są zmilitaryzowaną wersją znanych na rynku offshore jednostek Flex-40 SC.
Nowe ghańskie jednostki mają zwiększyć zdolność do ochrony domeny morskiej kraju, w tym instalacji ropy naftowej i gazu na morzu, co jest jednym z wiodących problemów tego państwa w dziedzinie morskiej. Ich wprowadzenie pozwoli flocie, użytkującej dotychczas niewielu i przeważnie przestarzałych jednostek, uczynienie przestrzeni morskiej Ghany bezpieczniejszą i nieatrakcyjną dla piratów i innych nielegalnych działań.
Flex Fighter ma 40 m długości, 7,6m szerokości i 1,89 m. zanurzenia, osiąga maksymalną prędkość 28 węzłów. Wyporność jednostki wynosi 279 ton. Okręt posiada kabiny dla ośmiu członków załogi i 12 pracowników ochrony, może przewieźć 54 pasażerów i 60 ton ładunku. Standardowo wyposażony jest w trzy karabiny maszynowe i opancerzony pomost z ochroną STANAG Level 1, a dodatkowe mocowania i opancerzenie są opcjonalne.
Jednostka dysponuje pokładem ładunkowym o wymiarach 16,9 m. x 5,5m. i powierzchni 93 m2 o wytrzymałości 2t/m2. Zapas paliwa wynosi 86 m3 a wody słodkiej 30 m3. Ponadto jednostka dysponuje instalacją do odsalania wody morskiej o wydajności 3,4 tony na dobę. Napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne Caterpillar C32 ACERT IMO Tier 2 o mocy po 1450 KM każdy.
Autor: TW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











