HNLMS Luymes przejmuje dowodzenie siłami NATO SNMCMG1

Królestwo Niderlandów objęło dowodzenie nad Stałym Zespołem Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1). Rolę okrętu flagowego przez najbliższe cztery miesiące pełnić będzie jednostka hydrograficzna HNLMS Luymes (A803).

Zmiana dowództwa NATO SNMCMG1

2 stycznia 2025 roku Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów poinformowało o rozpoczęciu misji przez HNLMS Luymes. Okręt zastąpił niemiecką jednostkę FGS Werra typu Elbe, która pełniła rolę okrętu flagowowego w poprzednich miesiącach. W skład zespołu, oprócz okrętu dowodzenia, wejdzie również niszczyciel min HNLMS Schiedam (M860) oraz inne jednostki przeciwminowe państw NATO.

Zadaniem SNMCMG1 jest monitorowanie i eliminacja zagrożeń minowych na Morzu Północnym i Bałtyckim. Regularne patrole oraz udział w ćwiczeniach wzmacniają bezpieczeństwo kluczowych szlaków żeglugowych w regionie.

HNLMS Luymes – charakterystyka jednostki

HNLMS Luymes jest okrętem hydrograficznym typu Snellius, który wszedł do służby Koninklijke Marine w 2004 roku. Został zbudowany przez koncern Damen, którego kadłub wykonany został w rumuńskim Gałaczu, a finalne wyposażenie przeprowadzone w Vlissingen. W 2020 roku jednostka przeszła gruntowną modernizację, również przez koncern stoczniowy DAMEN, która zwiększyła jej zdolności operacyjne.

HNLMS Luymes jest okrętem który wypiera 1875 ton, ma długość 75 metrów i szerokość 13 metrów. Napędzany jest dwoma silnikami wysokoprężnymi, które pozwalają osiągnąć maksymalną prędkość 12 węzłów.

Rola SNMCMG1 w strukturze NATO

Stały Zespół Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1) to jeden z czterech stałych zespołów morskich Sojuszu. Jego głównym zadaniem jest neutralizacja zagrożeń wynikających z obecności min morskich, które stanowią realne niebezpieczeństwo dla żeglugi cywilnej i wojskowej.

SNMCMG1 regularnie uczestniczy w międzynarodowych ćwiczeniach i operacjach kryzysowych, a także w akcjach usuwania historycznych pozostałości min morskich z czasów II wojny światowej.

Stała obecność SNMCMG1 na Morzu Północnym i Bałtyckim wzmacnia zdolność NATO do szybkiego reagowania na potencjalne zagrożenia oraz zapewnienia swobody żeglugi na kluczowych trasach handlowych.

Znaczenie misji okrętu HNLMS Luymes

Przejęcie dowodzenia przez HNLMS Luymes podkreśla aktywną rolę Królestwa Niderlandów w strukturach NATO. Jest to również potwierdzenie wysokiego poziomu technicznego i operacyjnego floty tego kraju.

Obecność okrętu hydrograficznego w roli jednostki dowodzenia SNMCMG1 umożliwia precyzyjne koordynowanie działań przeciwminowych, skuteczne planowanie operacji oraz zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Północnym i Bałtyckim.

Misja HNLMS Luymes w ramach SNMCMG1 jest kolejnym krokiem w umacnianiu zdolności obronnych NATO na kluczowych akwenach Europy. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu oraz doświadczonej załodze, okręt będzie skutecznie koordynował działania zespołu, przyczyniając się do zwiększenia stabilności i bezpieczeństwa morskiego w regionie.

Bezpieczeństwo morskie to wspólna odpowiedzialność, a SNMCMG1 pozostaje jednym z filarów tej współpracy.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna