Inauguracja roku szkoleniowego 2022 w 3. Flotylli Okrętów

Podniesieniem flagi państwowej i bander na okrętach w Porcie Wojennym w Gdyni rozpoczął się kolejny rok szkoleniowy w 3. Flotylli Okrętów.
W inauguracji, która odbyła się w poniedziałek, 10 stycznia, uczestniczyli przedstawiciele jednostek garnizonu Gdynia oraz pododdziały z wszystkich jednostek wchodzących w skład 3. Flotylli Okrętów, a także zaproszeni goście m. in. przedstawiciele Inspektoratu Marynarki Wojennej, przedstawiciele Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, byli dowódcy gdyńskiej Flotylli i 9. Flotylli Obrony Wybrzeża, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przedstawiciele Morskiego Oddziału Straży Granicznej, dziekan Marynarki Wojennej oraz wiceprezes Zarządu Pomorskiego Związku Byłych Żołnierzy Armii Krajowej. Gośćmi szczególnymi, którzy wygłosił wykłady okolicznościowe byli: były dowódca COM-DKM wiceadm. w st. spocz. dr hab. Stanisław Zarychta oraz dr hab. prof. Jerzy Surma ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
W swoim wystąpieniu dowódca 3. Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec krótko podsumował miniony rok szkoleniowy oraz przedstawił główne obszary działalności szkoleniowej 3. Flotylli Okrętów na 2022 rok. Dowódca gdyńskiej Flotylli zaznaczył także, że „Ubiegły rok zapamiętamy także na kartach historii jako ten, w którym pandemia wymusiła zmierzenie się z nowym, nieznanym wrogiem, COVID-19. Było to duże doświadczenie zarówno operacyjne jak i logistyczne, w którym 3. Flotylla Okrętów odegrała znaczącą rolę. (…) W 2022 roku najważniejszym zadaniem postawionym przed największym związkiem taktycznym Marynarki Wojennej będzie realizacja zobowiązań narodowych oraz sojuszniczych.” – stwierdził dowódca 3. FO.

Fot. por. mar. Damian Przybysz/kmdr ppor. Anna Sech
Na koniec swojego wystąpienia dowódca 3. FO podziękował całemu stanowi osobowemu jednostek podległych 3. FO za rzetelne podejście do służby, realizację postawionych zadań oraz godne reprezentowanie wizerunku polskiego marynarza. Życzył także zdrowia, wszelkiej pomyślności w realizacji postawionych celów, wytrwałości w pokonywaniu trudności i przysłowiowego marynarskiego szczęścia.Podczas zbiórki, dowódca 3. FO, wręczył certyfikaty dla nowo wyznaczonych w Dowództwie 3. FO i odznaki pamiątkowe 3. FO. Wyróżnił podoficera i marynarza roku 2021 Dowództwa 3. Flotylli Okrętów i związku taktycznego. Wręczył dyplomy i puchary za działalność w ramach honorowego krwiodawstwa, za zajęcie III miejsca w zawodach użyteczno-bojowych wojsk chemicznych DGRSZ oraz za zajęcie trzech pierwszych miejsc we współzawodnictwie sportowym na szczeblu 3. FO. Podczas uroczystości na ręce dowódcy gdyńskiej Flotylli starszy podoficer Dywizjonu Okrętów Podwodnych st. chor. szt. mar. Andrzej Grażul przekazał do Sali Tradycji 3. FO kurtkę zimową duffle coat z czasów II Wojny Światowej używaną na okrętach Polskiej Marynarki Wojennej.
W Klubie 3. Flotylli Okrętów dla stanu osobowego wykłady wygłosili: dr hab. prof. Jerzy Surma ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie („Zagrożenia w cyberprzestrzeni”), wiceadm. w st. spocz. dr hab. Stanisław Zarychta („Broń jądrowa starym zagrożeniem”) oraz kmdr por. rez. dr. Sławomir Kudela („Patron 3. Flotylli Okrętów – kmdr Bolesław Romanowski”). Na zakończenie inauguracji nowego roku szkoleniowego w gdyńskiej Flotylli został wyświetlony film o tematyce morskiej.
Autor: Sekcja Prasowa 3. FO

Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.
W artykule
Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.
Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach
Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.
Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.
Paraliż komunikacyjny także na lądzie
Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.
Bałtyk przypomina o swojej naturze
Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.
Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.











