Inwestycje US Navy w projekt Overmatch

Inwestycja US Navy w projekt Overmatch, rzędu 716,7 mln dolarów, zwiastuje nową erę w zaawansowanych technologiach morskich i operacjach wojennych, podkreślając ewolucję w strategiach obronnych i operacyjnych na morzu.

Projekt Overmatch, który rozpoczął się od znaczących inwestycji już w roku fiskalnym 2023, jest kluczową inicjatywą Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych mającą na celu zrewolucjonizowanie sposobu dowodzenia, kontroli oraz wymiany informacji w operacjach morskich. Zobowiązanie do inwestycji ponad 700 mln dolarów w ramach pięcioletniego planu wydatków podkreśla znaczenie, jakie projekt ten ma dla zapewnienia przewagi strategicznej i operacyjnej na morzach.

Overmatch to inicjatywa, która skupia się na rozwijaniu nowoczesnych rozwiązań sieciowych definiowanych programowo oraz potoków oprogramowania. Głównym celem jest stworzenie elastycznej i wszechstronnej infrastruktury zdolnej do przesyłania dowolnych danych przez dowolną sieć. Dzięki temu projekt ma stać się „tkanką łączną” pomiędzy obecnymi jednostkami floty a wyłaniającymi się w przyszłości załogowymi i bezzałogowymi systemami operacyjnymi.

Czytaj więcej o US Navy która odzyskała śmigłowiec MH-60R Sea Hawk

Podstawowe założenia projektu Overmatch zakładają:

  • Rozwój zaawansowanej architektury sieciowej, która umożliwi integrację i dynamiczną wymianę informacji między różnorodnymi platformami i jednostkami.
  • Rozwój zaawansowanych procesów tworzenia i wdrażania oprogramowania będzie wspierać szybkie i skuteczne przetwarzanie oraz dystrybucję danych operacyjnych.
  • Zapewnienie interoperacyjności pomiędzy obecnymi i przyszłymi systemami marynarki wojennej, co umożliwi prowadzenie działań w pełni zintegrowanych i rozproszonych.

Rozpoczęcie finansowania projektu w roku fiskalnym 2023 i kontynuacja w kolejnych latach świadczy o strategicznej wizji i długoterminowym zaangażowaniu Marynarki Wojennej w rozwój technologii, które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania dominacji na morzu. Z planowanym budżetem na rok 2025 na poziomie 139,8 mln dolarów oraz łącznym zaangażowaniem finansowym wynoszącym 716,7 mln dolarów, projekt Overmatch uosabia nową erę w integracji systemów operacyjnych Marynarki Wojennej.

Dzięki projektowi Overmatch, US Navy staje na czele technologicznej innowacji, definiując nową erę zaawansowanych operacji morskich. Projekt ten kreuje przyszłość, gdzie zaawansowane technologie i systemy sieciowe ustalają nowe standardy działalności na morzu. Inwestycje te nie tylko podkreślają zobowiązanie do modernizacji i adaptacji do zmieniających się warunków strategicznych, ale również gwarantują, że Marynarka Wojenna będzie kontynuować swoją rolę jako globalna siła dominująca na morzach i oceanach.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna