Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Inwestycja US Navy w projekt Overmatch, rzędu 716,7 mln dolarów, zwiastuje nową erę w zaawansowanych technologiach morskich i operacjach wojennych, podkreślając ewolucję w strategiach obronnych i operacyjnych na morzu.
Projekt Overmatch, który rozpoczął się od znaczących inwestycji już w roku fiskalnym 2023, jest kluczową inicjatywą Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych mającą na celu zrewolucjonizowanie sposobu dowodzenia, kontroli oraz wymiany informacji w operacjach morskich. Zobowiązanie do inwestycji ponad 700 mln dolarów w ramach pięcioletniego planu wydatków podkreśla znaczenie, jakie projekt ten ma dla zapewnienia przewagi strategicznej i operacyjnej na morzach.

Overmatch to inicjatywa, która skupia się na rozwijaniu nowoczesnych rozwiązań sieciowych definiowanych programowo oraz potoków oprogramowania. Głównym celem jest stworzenie elastycznej i wszechstronnej infrastruktury zdolnej do przesyłania dowolnych danych przez dowolną sieć. Dzięki temu projekt ma stać się „tkanką łączną” pomiędzy obecnymi jednostkami floty a wyłaniającymi się w przyszłości załogowymi i bezzałogowymi systemami operacyjnymi.
Czytaj więcej o US Navy która odzyskała śmigłowiec MH-60R Sea Hawk
Podstawowe założenia projektu Overmatch zakładają:
Rozpoczęcie finansowania projektu w roku fiskalnym 2023 i kontynuacja w kolejnych latach świadczy o strategicznej wizji i długoterminowym zaangażowaniu Marynarki Wojennej w rozwój technologii, które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania dominacji na morzu. Z planowanym budżetem na rok 2025 na poziomie 139,8 mln dolarów oraz łącznym zaangażowaniem finansowym wynoszącym 716,7 mln dolarów, projekt Overmatch uosabia nową erę w integracji systemów operacyjnych Marynarki Wojennej.
Dzięki projektowi Overmatch, US Navy staje na czele technologicznej innowacji, definiując nową erę zaawansowanych operacji morskich. Projekt ten kreuje przyszłość, gdzie zaawansowane technologie i systemy sieciowe ustalają nowe standardy działalności na morzu. Inwestycje te nie tylko podkreślają zobowiązanie do modernizacji i adaptacji do zmieniających się warunków strategicznych, ale również gwarantują, że Marynarka Wojenna będzie kontynuować swoją rolę jako globalna siła dominująca na morzach i oceanach.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz