Kanał Sueski znów zablokowany  

W środę po południu, tankowiec Affinity V płynący na południe Kanału Sueskiego z przyczyn technicznych osiadł na mieliźnie powodując tym samym blokadę toru wodnego na jednym z największych szlaków żeglugowych na świecie.

Tankowiec stracił sterowność i zaklinował się w kanale nawigacyjnym na południe od Little Bitter Lake blokując cały ruch. Władze Kanału Sueskiego podały, że po 5 godz. udało się ściągnąć statek z mielizny i skierować go z powrotem na tor wodny.

Incydent miał miejsce w pobliżu południowej części kanału, w obszarze o małym natężeniu ruchu, niedaleko miejsca, gdzie kontenerowiec Ever Given utknął w 2021 roku.

Affinity V to tankowiec o nośności 114 070 DWT. Tankowiec mierzy 252 m długości i 45 m szerokości. Jego zanurzenie wynosi 11,2 m. Sześcioletnia jednostka wyładowała swój ładunek w Portugalii, w wyniku czego przechodziła przez kanał z samym balastem wracając do Arabii Saudyjskiej, aby załadować swój kolejny ładunek.

Według Osamy Rabie, szefa władz Kanału Sueskiego, tankowiec miał: „usterkę techniczną steru, która spowodowała utratę możliwości sterowania i osadzenie tankowca na mieliźnie.” Stało się to na 143 kilometrze kanału, co unieruchomiło statek mniej więcej w połowie drogi między Wielkim Jeziorem Gorzkim a południowym krańcem Kanału Sueskiego.

Władze Kanału Sueskiego otrzymały raport około godziny 17:00 czasu lokalnego, o tym, że tankowiec został unieruchomiony i natychmiast wysłały pięć holowników do akcji ratunkowej. Znalazły one statek po przekątnej kanału i zajęło im to prawie pięć godzin, aby statek został odciągnięty od brzegu i ponownie umieszczony na głębokiej wodzie. 

Od czasu wypadku Ever Given, władze Kanału Sueskiego wzmocniły swoją flotę holowników i pracowały nad poszerzeniem części kanału, aby umożliwić ruch dwukierunkowy. Wygląda na to, że inwestycja w holowniki bardzo się dziś opłaciła.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski