Kolejny Gowind Al Emarat przekazany dla marynarki wojennej ZEA

27 czerwca w Lorient odbyła się uroczystość przekazania drugiej korwety typuszeregu Gowind 2500, Al Emarat (P 111), zamówionej przez Zjednoczone Emiraty Arabskie od francuskiej grupy stoczniowej Naval Group. W ceremonii uczestniczyła delegacja Marynarki Wojennej ZEA.
W artykule
Nowoczesna i wszechstronna korweta typu Gowind Al Emarat
Al Emarat to druga korweta typu Gowind zamówiona przez Zjednoczone Emiraty Arabskie w 2019 roku. Okręt został zbudowany w stoczni Naval Group w Lorient i zwodowany w maju 2022 roku. Próby morskie rozpoczęto w październiku 2023 roku, równocześnie z dostawą pierwszej korwety, Bani Yas. Załoga Al Emarat jest obecnie szkolona we Francji, korzystając z wielu rozwiązań oferowanych przez Naval Group. Oficjalne wejście do portu wojennego w Abu Zabi planowane jest na sierpień.
Zaawansowana technologia i lokalna współpraca
Marynarka wojenna ZEA dysponuje teraz sprawdzonymi na morzu okrętami nawodnymi, wyposażonymi w najnowsze technologie i dostosowanymi do ich specyficznych potrzeb dzięki modułowej konstrukcji rodziny Gowind. Korwety dla marynarki wojennej ZEA zostały zbudowane w stoczni Naval Group w Lorient z wykorzystaniem sprzętu wyprodukowanego lokalnie przez przemysł ZEA.
Naval Group kontynuuje współpracę z Marynarką Wojenną ZEA, aby sprostać przyszłym wyzwaniom, jednocześnie rozwijając partnerstwo z lokalnym przemysłem w zakresie utrzymania tych dwóch korwet. Program ten symbolizuje zaangażowanie Naval Group w dostarczanie najnowocześniejszych systemów dla Marynarki Wojennej ZEA oraz długoterminową współpracę francuskiej grupy w tym kraju, poprzez rozwijanie współpracy przemysłowej z lokalnymi partnerami.
Uzbrojenie i wymiary korwet typu Gowind
Korwety typu Gowind dla Marynarki Wojennej Zjednoczonych Emiratów Arabskich charakteryzują się wypornością 2800 ton oraz wymiarami 102 metry długości, 16 metrów szerokości i 5,4 metra zanurzenia. Posiadają napęd spalinowo-elektryczny, umożliwiający osiąganie prędkości 25,5 węzła.
Uzbrojenie obejmuje 76,2 mm armatę automatyczną Leonardo Super Rapid, system przeciwlotniczy MBDA VL MICA, pociski przeciwokrętowe MBDA MM40 Exocet Block 3C oraz lekkie torpedy ZOP Naval Group MU90. Na pokładzie znajdują się lądowisko i hangar dla 10-tonowego śmigłowca oraz bezzałogowego wiropłata Schiebel S-100, a także dwie 7-metrowe hybrydowe łodzie motorowe.
System zarządzania walką SETIS Naval Group kontroluje uzbrojenie i elektronikę, a główne sensory zamontowano w zintegrowanym maszcie PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Korwety typu Gowind stanowią nowoczesne i skuteczne narzędzie obrony morskiej dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













