Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Aby umożliwić przepłynięcie superjachtu za prawie pół miliarda dolarów założyciela firmy Amazon Jeffa Bezosa, konieczny będzie czasowy demontaż mostu Koningshaven, lepiej znanego jako De Hef, w Rotterdamie.
Jacht został wyprodukowany w Alblasserdam w centralnej części kraju i jest największą tego typu jednostką, jaka kiedykolwiek powstała w Niderlandach, informuje dziennik „NRC”.
Zdaniem gazety kosztował on multimiliardera przeszło 430 mln euro i znajduje się w pierwszej piątce najdroższych jachtów, jakie zostały kiedykolwiek wyprodukowane na świecie.
Zanim jednostka trafi do właściciela musi przepłynąć pod rotterdamskim mostem, co będzie się wiązało z jego tymczasowym rozebraniem.
Spowodowało to dyskusję, albowiem most jest zabytkiem narodowym i, jak przypomina portal NOS, od 1993 r. nie przejechał po nim żaden pociąg.
„Jesteśmy dumni z naszego mostu i trzeba na niego bardzo uważać” – powiedział dziennikowi „Algemeen Dagblad” Ton Wesselink, przewodniczący Towarzystwa Historycznego Roterodamum.
Obecnie władze Rotterdamu zastanawiają się, co zrobić z wnioskiem o pozwolenie na tymczasowe rozebranie zabytku. „Zważymy wszystkie argumenty i podejmiemy decyzję, kierując się interesem naszego regionu” – powiedział gazecie burmistrz Rotterdamu Ahmed Aboutaleb.
Autor: Andrzej Pawluszek/PAP


Stocznia CRIST S.A. zakończyła budowę i przekazała norweskiej stoczni Ulstein Verft kadłub statku serwisowego NB323. Konstrukcja o masie około 2000 ton została przygotowana pod napęd diesel–elektryczny.
W artykule
Jednostka będzie wykonywać zadania serwisowe na farmach offshore. NB323 to kolejne zlecenie CRIST dla norweskiego odbiorcy – wcześniej w Gdyni zbudowano m.in. kadłub NB322.
W oficjalnym komunikacie stocznia CRIST podkreśliła:
Projekt ten to kolejny rezultat udanej współpracy pomiędzy CRIST a Ulstein Verft, w ramach której powstały również jednostki takie jak NB322.
Stocznia zaznaczyła również, że sukces budowy był możliwy dzięki pracy doświadczonego zespołu:
Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownikom i partnerom za zaangażowanie, profesjonalizm i współpracę, dzięki którym możliwa była realizacja tego projektu. Wspólnie rozwijamy innowacje i umacniamy pozycję polskiego przemysłu stoczniowego.
CRIST od lat pozostaje jednym z kluczowych wykonawców kadłubów dla jednostek serwisowych wykorzystywanych na morskich farmach wiatrowych, a kolejne zlecenia dla Ulstein Verft potwierdzają stabilność i rozwój współpracy polsko–norweskiej.