Kustbevakningen otrzyma siedem kutrów patrolowych produkcji Damen Shipyard 

Kustbevakningen KBV – szwedzka straż wybrzeża – będzie wykorzystywać nowe jednostki w działaniach w zakresie ratownictwa, ochrony środowiska oraz patrolowania wód przybrzeżnych.
Nowe szwedzkie jednostki strażnicze określane jako typ KBV 320, będą wykonane jako wariant standardowego typu Damen Stan Patrol 2205 FRP. Okręty będą miały wyporność 53 t., długość 26,75 m., szerokość 6,4 m., zanurzenie 1,5 m. i zbudowane będą z kompozytu z włóknem węglowym FRP. Siłownia składająca się z 3 silników Volvo D13 i jeden Volvo IPS 1050 zapewni im prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg przy niej około 300 mil morskich. Załoga kutra ma liczyć 4 osoby. Okręt dysponuje łodzią interwencyjną RHIB.
Zaproponowane przez Damen jednostki przekraczają wysokie wymagania projektowe postawione przez straż przybrzeżną. KBV przedstawiła swój wstępny projekt, odzwierciedlający potrzeby w zakresie bezpieczeństwa i komfortu załogi, a także elastyczności operacyjnej. KBV320 będą nowocześniejsze i bardziej wydajne pod każdym względem od zastępowanych KBV301-11 co oznacza m.in. że ich ślad węglowy jest niższy. Kadłub będzie o około 10 ton lżejszy i będzie miał o 18 proc. mniejszy opór w wodzie w porównaniu do tradycyjnych kadłubów. Oczekuje się, że kutry będą miały o 20 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu z poprzednimi seriami, a emisja dwutlenku węgla ma być zmniejszona o 70 ton na jednostkę rocznie w porównaniu z serią zastępowaną.

Ponadto oczekuje się, że zużycie energii elektrycznej zostanie zmniejszone o 35 proc., a układ napędowy będzie miał mniejszy wpływ na środowisko zewnętrzne. Inne innowacyjne rozwiązania obejmują: rampę wodującą umożliwiającą łatwiejsze i bezpieczniejsze wodowanie łodzi pokładowej, rozwiązania aerodynamiczne i hydrodynamiczne zmniejszające opór w wodzie i powietrzu oraz hybrydowe rozwiązanie hydrauliki.
Siedem patrolowców zostanie zbudowanych u wyspecjalizowanego w produkcji kompozytowych kadłubów podwykonawcy i zostaną wysłane do Damen Oskarshamnsvarvet w Szwecji, gdzie zostaną wyposażone. Oskarshamnsvarvet będzie również działał jako centrum serwisowe w okresie gwarancyjnym i działań serwisowych podczas całości okresu służby w KBV. Okręty zostaną dostarczone do końca 2024 roku.
Autor: TW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











