Magiczne Ogrody w Ustce ze wsparciem PGE Baltica

Magiczne Ogrody, otwarte dla uczniów, pracowników szkoły oraz wszystkich mieszkańców Ustki, to rezultat zaangażowania firmy PGE Baltica, która planuje w Ustce zbudować bazę serwisową dla swoich morskich farm wiatrowych.
W artykule
Projekt przekształcił obszar wokół Szkoły Podstawowej nr 2, wprowadzając pięć ogrodów sensorycznych i unikalną „ścieżkę zmysłów”. Teren ten został także urozmaicony przez kwietne łąki, ptasią stołówkę i ekologiczny kącik, co dodaje mu nie tylko uroku, ale także wartości edukacyjnej.
Prezes PGE Baltica podkreśla zaangażowanie firmy w społeczność Ustki
W liście skierowanym do władz miasta Ustki, Arkadiusz Sekściński, prezes zarządu PGE Baltica, wyraził głęboką wdzięczność dla wszystkich osób zaangażowanych w realizację projektu Magiczne Ogrody. Nie tylko podkreślił znaczenie tej inicjatywy dla społeczności lokalnej, ale również wyraził swoje uznanie dla zaangażowania i wkładu, który każdy z uczestników projektu wnosił w jego powstanie.
Sekściński wskazał, że wsparcie ze strony PGE Baltica dla takich inicjatyw miejskich jak Magiczne Ogrody, oraz szerszy program Zielona Ustka, jest dowodem na trwałe zobowiązanie firmy wobec miasta i jego mieszkańców. Firma, realizując strategiczne projekty energetyczne, takie jak budowa morskich farm wiatrowych, równocześnie angażuje się w poprawę jakości życia mieszkańców poprzez wspieranie inicjatyw lokalnych, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i zazielenienia miasta.
Takie działania są wyrazem zaangażowania PGE Baltica w budowanie trwałych relacji z lokalną społecznością. Prezes firmy podkreśla, że jest to kluczowe dla skutecznej realizacji długoterminowych planów rozwoju, takich jak budowa bazy operacyjno-serwisowej w Ustce, planowanej na rok 2026.

Zielona oaza w centrum miasta: Magiczne Ogrody w Ustce
Magiczne Ogrody to tylko jeden z wielu projektów realizowanych w ramach programu „Zielona Ustka”, który ma na celu przekształcenie publicznej przestrzeni miasta przez tworzenie nowych lub odnawianie istniejących obszarów zielonych, takich jak rabaty, kwietne łąki, nasadzenia przyuliczne czy parki. Program ten jest realizowany dzięki budżetowi obywatelskiemu, a PGE Baltica jest jego kluczowym partnerem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-praca-przy-morskich-farmach-wiatrowych/
Inwestycje w morskie farmy wiatrowe i nowa baza w Ustce
Obecnie PGE pracuje nad trzema projektami morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Wśród nich najważniejsze są morskie elektrownie wiatrowe Baltica 2 i Baltica 3, które tworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o mocy około 2,5 GW. Z kolei firma przygotowuje się do budowy trzeciego projektu, morskiej elektrowni Baltica 1, której uruchomienie planowane jest po 2030 roku. Realizacja tych projektów, przeprowadzana we współpracy z duńskim partnerem – firmą Ørsted, pozwoli zasilić około 5,4 mln gospodarstw domowych.
PGE zamierza osiągnąć co najmniej 6,5 GW mocy wytwórczej w technologii offshore na Morzu Bałtyckim do 2040 roku. W ramach tego celu, przygotowuje się do budowy bazy operacyjno-serwisowej w Ustce, której otwarcie planowane jest na 2026 rok.

Inwestycje firmy PGE Baltica w Ustce wykraczają daleko poza sferę energetyki. Wiedza o znaczeniu zrównoważonego rozwoju i troska o dobro społeczności lokalnej skłoniły firmę do angażowania się w projekty, które bezpośrednio wpływają na poprawę jakości życia mieszkańców. Magiczne Ogrody, będące miejscem edukacji i rekreacji, oraz program Zielona Ustka, mający na celu zazielenianie miejskiej przestrzeni, to przykłady działań, które świadczą o holistycznym podejściu firmy do swojego działania na terenie miasta. Te projekty podkreślają, że PGE Baltica to nie tylko lider w zakresie energetyki wiatrowej, ale także aktywny uczestnik i partner w procesie tworzenia zielonej i zrównoważonej przestrzeni miejskiej.
Źródło: PGE Baltica/MD

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










