Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Lotniskowiec USS Dwight D. Eisenhower: historia i misja

Lotniskowiec US Navy USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), typu Nimitz o napędzie atomowym, który niedługo zakończy swoją służbę która trwa od ponad czterech dekad, odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i stabilności na wodach całego świata. Jego ostatnie rozmieszczenie na wodach Morza Czerwonego pokazuje, że mimo upływu lat, ten imponujący okręt nadal pozostaje na straży strategicznych interesów USA i ich sojuszników.

Historia lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower

USS Dwight D. Eisenhower typu Nimitz, znany również jako „Ike”, jest jednym z najważniejszych lotniskowców we flocie US Navy. Zbudowany przez Newport News Shipbuilding, jego budowa kosztowała około 679 milionów dolarów (około 5,3 miliarda dolarów w przeliczeniu na rok 2023). Okręt został nazwany na cześć prezydenta Dwighta Eisenhowera. Obecnie jego portem macierzystym jest Norfolk.

Stępkę pod okręt położono 15 sierpnia 1970 roku, a wodowanie miało miejsce 11 października 1975 roku. USS Dwight D. Eisenhower wszedł do służby 18 października 1977 roku. W latach 2001-2005 przeszedł główny remont, w tym wymianę paliwa jądrowego (Refueling Complex Overhaul, RCOH), co pozwoliło przedłużyć jego służbę co najmniej do 2025 roku.

Na jego pokładzie znajduje się około 85 samolotów, w tym myśliwce F/A-18 Hornet, E-2 Hawkeye i śmigłowce SH-60 Seahawk. Załoga liczy około 5,000 osób, w tym zarówno personel lotniczy, jak i załoga okrętową.

W ciągu swojej bogatej historii operacyjnej USS Dwight D. Eisenhower uczestniczył w wielu znaczących operacjach wojskowych, takich jak wojna w Zatoce Perskiej, operacje w Afganistanie i Iraku oraz działania wspierające międzynarodowe sankcje morskie przeciwko Irakowi podczas wojny w Zatoce Perskiej.

Lotniskowiec Eisenhower: Niezawodny obrońca mórz i oceanów

Ostatnie misje lotniskowca koncentrują się na wodach Morza Czerwonego, gdzie Ike od października 2023 roku pełni kluczową rolę w ochronie szlaków morskich przed zagrożeniami ze strony rebeliantów Huti. Przez ponad 200 dni grupa bojowa obejmująca lotniskowiec USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) niszczyła drony i pociski wystrzeliwane z terenów Jemenu, skutecznie zabezpieczając strategiczne szlaki handlowe i wspierając międzynarodowe wysiłki w utrzymaniu stabilności w tym regionie.

W kwietniu 2024 roku Ike, operując u wybrzeży Erytrei przed wyjściem w kierunku Suezu, opuścił wody Morza Czerwonego. 26 kwietnia wszedł na Morze Śródziemne, a następnie zawinął do portu w zatoce Souda na Krecie. Było to pierwsze (ogłoszone publicznie) wejście do portu od czasu wyruszenia na misję w październiku 2023 roku. Marynarka Wojenna USA w komunikacie prasowym poinformowała, że członkowie załogi mieli okazję zejść z okrętu i poznać grecką kulturę oraz tradycje, a także skorzystać z usług rekreacyjnych oraz turystycznych, takich jak wycieczki po wyspie, wąwóz Imbros, pałac Knossos czy płaskowyż Lassithi.

Następnie, w odpowiedzi na nasilające się ataki Huti, Pentagon zdecydował o powrocie lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower na Morze Czerwone, gdzie obecnie prowadzi działania operacyjne, kontynuując swoją misję ochrony szlaków morskich przed zagrożeniami.

Wyzwania lotniskowca Eisenhower na Morzu Czerwonym

Mimo wielu sukcesów, operacje na Morzu Czerwonym napotykają na ciągłe wyzwania. W kontekście eskalujących napięć w tym regionie, w ubiegłym tygodniu, rzecznik Huti, Yahya Saree, wydał oświadczenie, w którym zapowiedział dalsze ataki na jednostki wroga, wskazując na nieustające zobowiązania grupy wobec narodu palestyńskiego. Te zapowiedzi podkreślają, jak ważne są działania takie jak te prowadzone przez USS Dwight D. Eisenhower w zapewnianiu bezpieczeństwa i stabilności na wodach całego świata.

USS Dwight D. Eisenhower pozostaje nie tylko symbolem potęgi USA, ale także świadectwem nieustannego zaangażowania USA w ochronę swoich strategicznych interesów i wspieranie międzynarodowego pokoju. Jego misje na Morzu Czerwonym są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa szlaków morskich i stabilności w regionie, a działania załogi okrętu są nieocenionym wsparciem dla międzynarodowych wysiłków w zwalczaniu zagrożeń ze strony rebeliantów Huti.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz