MQ-35 V-BAT wspiera US Coast Guard w przechwytywaniu łodzi przemytników

Na wschodnim Pacyfiku nowym sprzymierzeńcem US Coast Guard w walce z przemytem narkotyków stał się dron MQ-35 V-BAT. Wzbija się pionowo z ciasnego pokładu dużych kutrów Straży Przybrzeżnej USA i przejmuje rolę ich „oczu” nad oceanem.
Działania MQ-35 V-BAT na morzu i wyniki operacyjne
V-BAT przez wiele godzin prowadzi obserwację na morzu i na bieżąco przekazuje obraz do ośrodków dowodzenia. Dzięki temu załoga okrętu może z dużej odległości śledzić podejrzane łodzie i naprowadzać śmigłowiec lub zespół abordażowy na ich pozycję.
Czytaj więcej: Nowe drony morskie Sea Baby o zasięgu ponad 1500 km
System jest już wykorzystywany na wschodnim Pacyfiku, gdzie wspiera działania Joint Interagency Task Force–South. Według oficjalnych komunikatów amerykańskich służb dron odegrał istotną rolę w serii przechwyceń, w tym na pokładzie USCGC Stone, który w ostatniej operacji zabezpieczył rekordową ilość kokainy przewożonej przez łodzie karteli.
V-BAT wyróżnia się prostą obsługą, małymi wymaganiami, jeśli chodzi o przestrzeń na pokładzie, oraz długotrwałością lotu przekraczającą 10 godzin. Dzięki temu dron pozwala na stały dozór akwenów podczas jednego patrolu, co w praktyce zwiększa możliwości operacyjne US Coast Guard bez potrzeby angażowania większych okrętów wojennych.
Autor: Mariusz Dasiewicz
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.
Mariusz Dasiewicz









