Nagła śmierć szefa rosyjskiej Stoczni Admiralicji

Duża rosyjska stocznia w Sankt Petersburgu, która specjalizuje się w budowie okrętów wojennych (OOP), poinformowała o nagłej śmierci dyrektora generalnego.
Stocznia Admiralicji, z siedzibą w zachodnim porcie w Petersburgu, ogłosiła śmierć Aleksandra Buzakowa który pracował na stanowisku szefa stoczni od sierpnia 2012 roku.
Jego głównym osiągnięciem, jak napisano w oświadczeniu, było zachowanie i wzmocnienie portfela zamówień stoczni w nowoczesne okręty podwodne, okręty nawodne i pojazdy głębinowe.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/fincantieri-zbuduje-nowy-okret-oceanograficzny/
Agencja informacyjna Tass podała, że stocznia buduje OOP typu Kilo. Okręty podwodne z napędem dieslowskim, są zdolne do wystrzeliwania pocisków Kalibr.
W kwietniu tego roku Moskwa poinformowała o użyciu na Morzu Czarnym okrętu podwodnego określonego w kodzie NATO jako KILO Improved II, do uderzenia pociskami Kalibr w ukraińskie cele wojskowe.
Stocznia podała w oświadczeniu, że Buzakow ukończył studia w 1980 roku i miał ponad 40-letnie doświadczenie. Petersburg jest rodzinnym miastem prezydenta Władimira Putina.
Źródło: Reuters

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











