Branża promowa: nowości i zmiany przed letnim sezonem

W najnowszym cotygodniowym przeglądzie branży promowej, portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni, w tym o nadchodzącym debiucie nowego promu P&O Pioneer, który w maju zadebiutuje na trasie Dover-Calais.
Hiszpański armator Balearia, wypożyczył od niemieckiej firmy TT-Line popularny prom Tom Sawyer do obsługi rejsów w sezonie letnim. Dla miłośników podróży, którzy chcą wybrać się w rejs w cieplejszych miesiącach, to rozwiązanie jest bardzo interesujące. Ponadto, Balearia wzmocniła swoją flotę, kiedy to prom Rusadir (który był budowany dla firmy Brittany Ferries) wyruszył z Gdańska w kierunku południowej Europy. Prom, o długości 187 m jest przystosowany do przewozu 1680 pasażerów, który również będzie obsługiwał popularne rejsy. Te nowe dodatki do floty Balearia z pewnością zwiększą zainteresowanie klientów i przyciągną więcej turystów.
Największą nowością jest jednak statek Cap de Barbaria, który zostanie pierwszym w Hiszpanii elektrycznym promem. Balearia, jeden z czołowych hiszpańskich armatorów, ogłosiła ukończenie pierwszego elektrycznego promu w kraju. Statek Cap de Barbaria, przeszedł już pierwsze próby morskie zwieńczone sukcesem i będzie służył do przewozu pasażerów oraz ładunków cargo. Planuje się, że nowy prom rozpocznie kursy na trasie Ibiza-Formentera już w maju tego roku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/postep-prac-nad-zaawansowanym-technologicznie-promem-dla-polskiej-zeglugi-baltyckiej/
Statek Cap de Barbaria o długości 82 m, szerokość 15,5 m, osiąga maksymalną prędkość 15 węzłów (28 km/h). Na pokładzie jednostki znajdzie miejsce 390 pasażerów oraz 14 pojazdów ciężarowych, korzystając z pasów ładunkowych o łącznej długości 240 metrów.
Firma Balearia zainwestowała w ten nowoczesny i przyjazny dla środowiska statek, by sprostać wymaganiom rynku i oczekiwaniom klientów. Prom Cap de Barbaria będzie idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą w komfortowy sposób przemieścić się pomiędzy wyspami, jednocześnie dbając o ekologię i chroniąc środowisko.
Natomiast brytyjski armator P&O Ferries przygotowuje się do inauguracyjnego rejsu swojego nowego promu P&O Pioneer na trasie Dover-Calais. Prom zbudowany w Chinach będzie największym dwukierunkowym promem na świecie, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom będzie emitował o 40% mniej CO2 niż konwencjonalne promy obsługujące to połączenie. Statek zacumował już w Europie i rozpocznie swoje rejsy w maju br.
Najnowszy katamaran Express 5 firmy Bornholmsinjen, jest już gotowy do rozpoczęcia rejsów na trasie Ystad-Rønne. Statek został zbudowany przez stocznię Austal w swoich filipińskich zakładach i jest największym katamaranem, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany przez tę firmę. Jednostka o długość 115 metrów, może pomieścić aż 1610 pasażerów i dysponuje linią ładunkową o długości 617 m, co umożliwia przewóz 257 pojazdów osobowych oraz pojazdów ciężarowych. Express 5 osiąga maksymalną prędkość 40 węzłów (74 km/h), co czyni go jednym z najszybszych promów pasażerskich na świecie.
W okresie ferii zimowych coraz więcej Duńczyków wybierało przeprawy promowe przez Kattegat. Stena Line zauważyła wzrost liczby rezerwacji o ok. 30 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Analitycy sugerują, że słaba korona szwedzka jest jednym z czynników przyciągającym Duńczyków do spędzenia dni wolnych w Szwecji. Co ciekawe, trend ten może utrzymać się również podczas kolejnych wolnych dni w tym roku, takich jak ferie wiosenne czy przedłużone weekendy.
Źródło: PromySKAT

Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.










