Naprawa lotniskowca HMS Prince of Wales potrwa do wiosny
Opublikowane:
3 stycznia, 2023
Nowy lotniskowiec Royal Navy HMS Prince of Wales będzie przez około pół roku wyłączony ze służby z powodu naprawy systemu napędowego.
HMS Prince of Wales jest drugą jednostką po HMS Queen Elizabeth o wyporności 40 000 ton, w układzie STOVL. Lotniskowiec przystosowany jest do operowania nowych samolotów pionowego i krótkiego startu oraz lądowania przy pomocy skoczni dziobowej.
Budowę lotniskowca Prince of Wales rozpoczęto w 2011 roku, a swój dziewiczy rejs odbył w 2019 roku. Budowany był w sekcjach przez 8 stoczni w całej Wielkiej Brytanii, a ostateczny montaż zakończono w stoczni Rosyth nad Firth of Forth. Jednak jego debiut operacyjny był naznaczony awariami.
W maju i październiku 2020 r. doszło do zalania okrętu, podczas którego uszkodzeniu uległy jego systemy elektryczne. Naprawy te zajęły osiem miesięcy i wymusiły odwołanie rejsu szkoleniowego do Stanów Zjednoczonych. Ostatecznie w październiku 2021 roku uznano go za w pełni sprawny, by w styczniu przejął on rolę okrętu flagowego morskich Sił Wysokiej Gotowości NATO.
Jesienią na lotniskowcu po raz kolejny wykryto usterki techniczne. 28 sierpnia wyruszył z Portsmouth w rejs do Stanów Zjednoczonych, który Royal Navy określiła jako „przełomową misję kształtowania przyszłości operacji”.
Lotniskowiec został zaprojektowany do wielozadaniowych samolotów pokładowych pionowego startu i lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II. Prince of Wales miał opracować operacje lotnicze w serii ćwiczeń ze swoimi amerykańskimi odpowiednikami.
W momencie wyjścia lotniskowca z bazy w Portsmouth na czele grupy zadaniowej, w skład której wchodziły fregata HMS Richmond, tankowiec RFA Tideforce oraz grupa lotnicza złożona ze śmigłowców i dronów, rejs został jednak niemal natychmiast przerwany. Lotniskowiec napotkał bowiem na problemy techniczne. Gdy mijał Isle of Wight został zmuszony do powrotu w celu przeprowadzenia inspekcji.
Podczas inspekcji podwodnej nurkowie stwierdzili uszkodzenia prawego wału i śruby napędowej oraz pewne powierzchowne uszkodzenia steru. Według branżowego punktu informacyjnego Navy Lookout główną przyczyną była awaria zewnętrznego sprzęgła, które to łączyło wał wewnętrzny z wałem zewnętrznym.
Po serii przedłużających się opóźnień 12 października 2022 roku jednostka dotarła do stoczni Rosyth w celu naprawy. W tym tygodniu rzecznik Royal Navy poinformował o naprawie prawego wału HMS Prince of Wales które mają zakończyć się wiosną 2023 roku. Po zakończeniu napraw wału okręt ma udać się do swojej macierzystej bazy w Portsmouth.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.