Naukowcy alarmują: potrzebny specjalny model klimatyczny dla Arktyki

Nieprecyzyjne modele klimatyczne? Nowe badanie naukowe przeprowadzone przez Uniwersytet w Göteborgu ujawnia, że obecnie stosowane modele klimatyczne przez ONZ-owski IPCC oraz inne organizacje nie są wystarczająco dokładne w przewidywaniu zmian klimatu w Arktyce.
Wyniki badań wykazały, że tempo ocieplenia w Oceanie Arktycznym będzie znacznie szybsze niż przewidywano. Według naukowców, modele klimatyczne nie są w stanie dokładnie przewidzieć konsekwencji zmian klimatu, ponieważ objętość wody i jej temperatura w prądach oceanicznych są zbyt niskie, a stratyfikacja Oceanu Arktycznego jest nieprawidłowa.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/postepy-w-branzy-promowej/
Jednym z głównych powodów, dla których prognozy modeli klimatycznych nie są dokładne, jest brak obserwacji w Arktyce. Z tego powodu, w tej części świata, modele klimatyczne wykorzystywane do prognozowania przyszłości Arktyki nie zostały tam skalibrowane w takim samym stopniu jak w innych regionach. Naukowcy z Uniwersytetu w Göteborgu sugerują, że aby uzyskać użyteczne prognozy, jak szybko topnieje arktyczny lód morski, konieczne jest ulepszanie modeli klimatycznych i pozyskiwanie twardych danych w Arktyce, co musi być priorytetem.
Arktyka jest ważnym regionem dla prognozowania intensywności globalnego ocieplenia, ponieważ lód morski przyczynia się do efektu albedo – białej powierzchni, która odbija światło słoneczne od planety. Bez lodu, do Ziemi docierałoby więcej promieniowania słonecznego. Według badań Céline Heuzé, klimatologa z Uniwersytetu w Göteborgu i głównego autora jednego z badań, modele klimatyczne nie doceniają konsekwencji zmiany klimatu, a stosunkowo ciepłe wody w regionach arktycznych są jeszcze cieplejsze i bliżej lodu morskiego. W związku z tym arktyczny lód morski będzie się topił szybciej niż przewidywano.
Céline Heuzé wyjaśnia, że aby uzyskać użyteczną prognozę, jak szybko topnieje arktyczny lód morski, konieczne jest ulepszanie modeli klimatycznych i pozyskiwanie twardych danych w Arktyce, co musi być priorytetem. Ogólnie rzecz biorąc, nie można używać tego samego modelu dla całej planety, ponieważ warunki znacznie się różnią. Lepszym pomysłem byłoby stworzenie specjalnego modelu dla Arktyki, który prawidłowo uwzględnia procesy zachodzące się w Oceanie Arktycznym i otaczających go obszarach lądowych.
To pozwoli naukowcom dokładniej przewidywać tempo topnienia lodu morskiego w Arktyce i jego wpływ na zmiany klimatu na całym świecie. Warto pamiętać, że Arktyka jest kluczowym obszarem dla prognozowania intensywności globalnego ocieplenia, a dokładne modele klimatyczne są niezbędne do podejmowania właściwych działań mających na celu ochronę naszej planety przed katastrofalnymi skutkami zmian klimatu.
Źródło: Journal of Climate

Kolejne rosyjskie ataki na infrastrukturę portową w Odessie i Izmaił

Święta Bożego Narodzenia dla Ukrainy, w szczególności dla miast portowych nad Morzem Czarnym, upłynęły w cieniu trwającej wojny i kolejnych rosyjskich uderzeń. W czasie gdy kraj zmaga się z zimą i kryzysem energetycznym, rosyjskie ataki ponownie objęły infrastrukturę portową, w tym obiekty w Odessie.
W artykule
Według strony ukraińskiej, a także informacji podawanych przez niektóre media zachodnie, w nocy z 25 na 26 grudnia 2025 r. w trakcie ostatniego ataku użyto 99 bezzałogowych statków powietrznych oraz jednego pocisku balistycznego. Ukraińska obrona powietrzna miała zestrzelić lub zakłócić działanie 73 dronów, jednak 26 z nich uderzyło w 16 lokalizacji na terytorium tego kraju.
Uszkodzone statki i infrastruktura portowa
W wyniku ostrzału w porcie w Odessie uszkodzone zostały budynki administracyjne, elewatory zbożowe, magazyny oraz urządzenia portowe. Potwierdzono również uszkodzenie statku handlowego zarejestrowanego pod banderą Palau oraz barki należącej do słowackich podmiotów.
Barka Majestic, jak poinformowały władze Słowacji, została trafiona już podczas wcześniejszego ataku i obecnie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Na jej pokładzie nie znajdowali się obywatele Słowacji.
Strona ukraińska podała, że podczas ostatniej fali ataków nikt nie odniósł obrażeń. Dzień wcześniej w wyniku rosyjskich uderzeń zginęła jedna osoba, a dwie zostały ranne.
Ataki również poza Odessą
Oprócz Odessy odnotowano także uderzenia w rejonie Izmaiłu, gdzie również doszło do uszkodzeń infrastruktury portowej. Kolejny atak z użyciem drona miał miejsce w obwodzie mikołajowskim. Trafiony został terminal portowy, a uszkodzeniu uległa jednostka pływająca zarejestrowana pod banderą Liberii.
Ukraińskie władze podkreślają, że Rosja nasiliła działania przeciwko portom po zapowiedziach odcięcia Ukrainy od wód Morza Czarnego. Według Kijowa celem ataków jest systematyczne niszczenie infrastruktury energetycznej i cywilnej, co w warunkach zimowych prowadzi do przerw w dostawach prądu, wody oraz ogrzewania.
Uderzenie w logistykę i gospodarkę
Ukraińscy urzędnicy wskazują, że rosyjskie działania koncentrują się obecnie na sparaliżowaniu logistyki morskiej poprzez ataki na porty. Taki kierunek działań ma bezpośrednio uderzać w gospodarkę tego kraju oraz bezpieczeństwo żywnościowe, w tym eksport produktów rolnych.
Trwają prace nad przywróceniem funkcjonowania uszkodzonej infrastruktury. Pracownicy portowi prowadzą ocenę skali zniszczeń i przygotowują obiekty do dalszych działań.
Informacje o skali zniszczeń potwierdził wicepremier Ukrainy Oleksij Kułeba na Telegramie, wskazując na uszkodzenia infrastruktury portowej, elewatorów zbożowych oraz statków pod obcymi banderami w wyniku nocnych ataków bezzałogowych.










