Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nieprecyzyjne modele klimatyczne? Nowe badanie naukowe przeprowadzone przez Uniwersytet w Göteborgu ujawnia, że obecnie stosowane modele klimatyczne przez ONZ-owski IPCC oraz inne organizacje nie są wystarczająco dokładne w przewidywaniu zmian klimatu w Arktyce.
Wyniki badań wykazały, że tempo ocieplenia w Oceanie Arktycznym będzie znacznie szybsze niż przewidywano. Według naukowców, modele klimatyczne nie są w stanie dokładnie przewidzieć konsekwencji zmian klimatu, ponieważ objętość wody i jej temperatura w prądach oceanicznych są zbyt niskie, a stratyfikacja Oceanu Arktycznego jest nieprawidłowa.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/postepy-w-branzy-promowej/
Jednym z głównych powodów, dla których prognozy modeli klimatycznych nie są dokładne, jest brak obserwacji w Arktyce. Z tego powodu, w tej części świata, modele klimatyczne wykorzystywane do prognozowania przyszłości Arktyki nie zostały tam skalibrowane w takim samym stopniu jak w innych regionach. Naukowcy z Uniwersytetu w Göteborgu sugerują, że aby uzyskać użyteczne prognozy, jak szybko topnieje arktyczny lód morski, konieczne jest ulepszanie modeli klimatycznych i pozyskiwanie twardych danych w Arktyce, co musi być priorytetem.
Arktyka jest ważnym regionem dla prognozowania intensywności globalnego ocieplenia, ponieważ lód morski przyczynia się do efektu albedo – białej powierzchni, która odbija światło słoneczne od planety. Bez lodu, do Ziemi docierałoby więcej promieniowania słonecznego. Według badań Céline Heuzé, klimatologa z Uniwersytetu w Göteborgu i głównego autora jednego z badań, modele klimatyczne nie doceniają konsekwencji zmiany klimatu, a stosunkowo ciepłe wody w regionach arktycznych są jeszcze cieplejsze i bliżej lodu morskiego. W związku z tym arktyczny lód morski będzie się topił szybciej niż przewidywano.
Céline Heuzé wyjaśnia, że aby uzyskać użyteczną prognozę, jak szybko topnieje arktyczny lód morski, konieczne jest ulepszanie modeli klimatycznych i pozyskiwanie twardych danych w Arktyce, co musi być priorytetem. Ogólnie rzecz biorąc, nie można używać tego samego modelu dla całej planety, ponieważ warunki znacznie się różnią. Lepszym pomysłem byłoby stworzenie specjalnego modelu dla Arktyki, który prawidłowo uwzględnia procesy zachodzące się w Oceanie Arktycznym i otaczających go obszarach lądowych.
To pozwoli naukowcom dokładniej przewidywać tempo topnienia lodu morskiego w Arktyce i jego wpływ na zmiany klimatu na całym świecie. Warto pamiętać, że Arktyka jest kluczowym obszarem dla prognozowania intensywności globalnego ocieplenia, a dokładne modele klimatyczne są niezbędne do podejmowania właściwych działań mających na celu ochronę naszej planety przed katastrofalnymi skutkami zmian klimatu.
Źródło: Journal of Climate


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.