Navantia zmodernizuje armaty na czterech hiszpańskich patrolowcach 

Prace zostaną przeprowadzone na patrolowcach oceanicznych typu BAMMeteoro (P41), Rayo (P42), Relámpago (P43) i Tornado (P44) kosztem 8,7 mln EUR.

Marynarka wojenna zleciła firmie Navantia remont czterech armat 76mm/62 Oto Melara na pierwszych czterech okrętach patrolowych typu BAM. Pięcioletni program modernizacji obejmuje najpierw demontaż, modernizację i dostosowanie do patrolowców BAM, dwóch armat zainstalowanych obecnie na patrolowcach Infanta Elena (P76) i Infanta Cristina (P77), czyli zdeklasowanych korwetach typu Descubierta, wycofanych z eksploatacji w październiku tego roku, które zostaną zdemontowane w przyszłym roku. Po tym procesie armaty zostaną ponownie zamontowane na OPV Meteoro i Rayo. Navantia przeprowadzi następnie ten sam remont na dwóch armatach, które wymontuje z tych BAM-ów i zainstaluje na Relámpago i Tornado.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/royal-canadian-navy-wprowadzila-do-sluzby-nowy-patrolowiec-arktyczny-typu-harry-dewolf-%EF%BF%BC/

Celem remontu jest przywrócenie funkcjonalności i wydajności armat, wprowadzenie niezbędnych modyfikacji i modernizacji komponentów do systemów w celu aktualizacji ich konfiguracji i poprawy ich cech funkcjonalnych. Navantia przeprowadzi zarówno proces renowacji i wymiany potrzebnych części, jak i prace związane z wymianą i instalacją dział na pokładach BAM-ów, a także próby portowe i morskie, które sprawdzą prawidłowe działanie armat i oddanie dział do użytku marynarki wojennej.

Program ten zapewni około 40 000 roboczogodzin prac, co oznacza pełne zatrudnienie w warsztatach produkcyjnych Navantia Sistemas w ciągu najbliższych pięciu lat. Ten dział firmy od lat specjalizuje się w remontach i modernizacjach armat morskich i robi to dla okrętów własnej floty oraz klientów zagranicznych.

Armaty 76 mm są głównym uzbrojeniem artyleryjskim typu BAM, oprócz nich każdy okręt posiada na uzbrojeniu 2 armaty kalibru 25 mm i 2 wkm kalibru 12,7 mm. Oprócz nich okręty dysponują śmigłowcem NH90.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering