Norweski armator The Fjords odebrał pierwszy bezemisyjny prom

Statek nazywa się Future of the Fjords i ma napęd wyłącznie elektryczny. To też pierwszy prom, który zabierze pasażerów w bezemisyjny rejs po norweskich fiordach.

Future of The Fjords to katamaran, który na na pokład zbiera do 400 pasażerów. 42-metrowy statek z napędem elektrycznym, którego kadłub został wykonany z włókna węglowego, rejsy wycieczkowe pomiędzy widowiskowymi fiordami u wybrzeża Norwegii rozpoczął w maju. Armator planuje, że statek będzie obsługiwał ok. 700 wycieczek rocznie. Trasę statku stanowi wpisany na listę światowego dziedzictwa UNSESCO szlak fiordowy pomiędzy Flåm i Gudvangen.

Zobacz też: MON szykuje dokumenty do programu Miecznik.

Prom zbudowała norweska stocznia Brødrene. Jej specjalność to produkcja przyjaznych środowisku niewielkich statków wycieczkowych. Future of The Fjords został zaprojektowany jako siostrzana jednostka innego katamaranu należącego do armatora The Fjords – Vision of The Fjords. To statek z hybrydowym napędem dieslowo-elektrycznym, zwodowany w 2016 r.

Future of The Fjords napędzany jest przez dwa silniki elektryczne. Każdy z nich ma moc 450 kW. Do ładowania baterii prom może wykorzystywać specjalny Power Dock, znajdujący się w porcie w  Gudvangen. Power Dock to efekt wspólnego przedsięwzięcia armatora The Fjords oraz inżynierów ze stoczni Brødrene. 40-metrowa, przystań energetyczna to ta naprawdę wielki akumulator, który może zgromadzić prawie 2,5 megawatogodziny mocy.

Zobacz też: Prezes PGZ Stoczni Wojennej: Rozpoczęliśmy rekrutację i inwestycje, przed nami nowe kontrakty.

Power Dock zasilany jest z lokalnej sieci energetycznej Gudvangen. Dzięki temu baterie zasilające silnik staku Future of The Fjords ładują się w zaledwie 20 minut. W tym samym miejscu statek przepompowuje nieczystości i dzięki takiemu rozwiązaniu jest to jedyny statek pasażerski w tym rejonie, który nie odprowadza ścieków bezpośrednio do morza.

Dostawa nowego promu bezemisyjnego to element polityki prowadzonej przez The Fjords. Szef firmy Rolf Sandvik podkreśla, że misją armatora jest ochrona środowiska naturalnego fiordów przy jednoczesnym zapewnieniu pasażerom maksymalnego komfortu podczas rejsów. Dodaje, że dzięki pozyskaniu The Future of The Fjords jego firmie udało się zrealizować tę misję.

– Zakup Vission of The Fjord był dla nas ważnym wydarzeniem, ale mieliśmy ambicję, żeby zrobić krok naprzód i zastąpić napęd dieslowo-elektrycznym silnikiem wyłącznie elektrycznym, eliminując tym samym hałas oraz emisję podczas całego rejsu. Future of The Fjords właśnie to robi: minimalizuje wpływ na środowisko i jednocześnie maksymalizuje wrażenia pasażerów, którzy teraz mogą bezszelestnie sunąć po wodzie i zbliżyć się do natury jak nigdy dotąd – mówi Rolf Sandvik, prezes The Fjords.

Podpis: ŁP

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.