Novatek przymierza się do budowy drugiego projektu LNG w Arktyce. Ruszyły przetargi
Rosyjski koncern gazowy Novatek rozpisał dwa przetargi związane z budową terminala eksportowego Arctic LNG 2, drugiego – obok Jamał LNG – zakładu, który będzie produkował skroplony gaz ziemny na eksport. Spółka szuka wykonawcy, który zbuduje lotnisko obsługujące projekt, oraz firmy pośredniczącej w zatrudnieniu specjalistów.
Arctic LNG 2 będzie drugim terminalem do eksportu skroplonego gazu ziemnego należącym do koncernu Novatek. Pierwszy – Jamał LNG, zbudowany nad Zatoką Obską w rosyjskiej Arktyce – został uruchomiony pod koniec ubiegłego roku, ale jeszcze do niedawna trwały prace inwestycyjne, związane z uruchomieniem kolejnych instalacji produkcyjnych. Trzecią instalację uruchomiono pod koniec listopada, a na początku grudnia osiągnęła ona pełną wydajność przemysłową i teraz nominalna moc produkcyjne terminala Jamał LNG wynosi 16,5 mln skroplonego gazu rocznie. Ostatnio spółka podawała, że do tej pory w terminalu wytworzono 7,5 mln ton LNG i wysłano do klientów ponad 100 statków z ciekłym gazem.
O budowie drugiego terminala eksportowego w Arktyce władze firmy Novatek mówią już od jakiegoś czasu. Na razie nie ujawniono jeszcze pełnego harmonogramu inwestycyjnego. Wiadomo jednak, że pełnię mocy produkcyjnych ma on osiągnąć w połowie przyszłej dekady. Ma to zapewnić Novatekowi osiągnięcie pozycji jednego z globalnych liderów w zakresie produkcji i eksportu LNG. Ostatnio prezes Novateku Leonid Mikhelson mówił, że w 2030 roku koncern ma produkować 55-60 mln ton skroplonego gazu rocznie.
[powiazane1]
W poniedziałek agencja informacyjna Reuters poinformowała, że spółka Novatek rozpisała pierwsze przetargi, związane z budową terminala Arctic LNG 2. Ma on powstać na Półwyspie Gydan w rosyjskiej Arktyce, również nad Zatoką Obską, a transport wyprodukowanego tam LNG ma się odbywać – podobnie jak w przypadku terminala jamalskiego – drogą morską. Ogłoszenia o przetargach zostały opublikowane na stronie internetowej koncernu Novatek oraz platformie przetargowej Gazprombanku. Jedno postępowanie dotyczy budowy lotniska przeznaczonego do obsługi terminala, a drugie pośredniczącej firmy rekrutacyjnej. To już kolejne przetargi związane z Arctic LNG 2. W ubiegłym miesiącu Novatek rozpisał postępowanie dotyczące budowy kompleksu mieszkalnego dla 1,5 tys. pracowników. Ma on stanąć w pobliżu pola gazowego Utrenneye, które będzie podstawowym źródłem gazu dla terminala Arctic LNG 2. Będzie to kompleks o specjalnej konstrukcji, ponieważ na obszarze pola gazowego Utrenneye temperatury sięgają nawet minus 60 stopni Celsjusza.
Agencja informacyjna Reuters podała w depeszy, że produkcję skroplonego gazu ziemnego w terminalu Arctic LNG 2 spółka Novatek zamierza rozpocząć w latach 2022-2023. Docelowa moc produkcyjna obiektu ma wynosić19,8 mln ton LNG rocznie, co oznacza, że będzie to terminal większy od tego, który już działa nad Zatoką Obską. W ramach nowego terminala również mają działać trzy instalacje skraplające. Wszystkie mają osiągnąć pełną moc w 2025 roku.
Na razie jednak Novatek jeszcze nie zakończył procesów związanych z zaangażowaniem innych inwestorów w budowę terminala. W przypadku spółki Jamał LNG struktura własnościowa wygląda następująco: Novatek (50,1 proc.), Total (20 proc.), China National Petroleum Corporation (20 proc.), Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 proc.)
[powiazane2]
Z kolei jedynym udziałowcem spółki Arctic LNG – poza Novatekiem – jest francuski koncern Total, który ma 10 proc. akcji. Docelowo Novatek chce zachować pakiet kontrolny, składający się z 60 proc. akcji. Oznacza to, że rosyjska firma szuka chętnego na zakup pozostałych 30 proc. Jeszcze pod koniec listopada przedstawiciele koncernu Novatek mówili, że inwestycją interesują się firmy chińskie, japońskie oraz saudyjskie, m.in. Saudi Aramco. Z dotychczasowych informacji wynika, że właśnie ta firma kupi 30 proc. akcji. Pod koniec października oświadczenie takie złożył minister energetyki Arabii Saudyjskiej Khalid Al-Falih. Trzeba jednak pamiętać, że Novatek ma też podpisane porozumienia o współpracy z National Petroleum Company, Japan Oil, Gas nad Metals National Corporation oraz Korea Gas Corporation.
Ostateczna umowa z Saudi Aramco jeszcze jednak nie została podpisana. Co ciekawe, 17 grudnia rosyjski minister ds. rozwoju gospodarczego Maxim Oreshkin po spotkaniu rosyjsko-francuskiej rady ds. gospodarczych, finansowych, przemysłowych oraz handlowych, które odbyło się w Paryżu, powiedział dziennikarzom, że także inne firmy francuskie – poza Totalem – są zainteresowane udziałem w projekcie Arctic LNG 2. W podobnym tonie wypowiedział się francuski minister ds. gospodarki i finansów Bruno Le Maire. Warto w tym kontekście podkreślić, że umowa inwestycyjna pomiędzy Novatekiem o Totalem w sprawie Arctic LNG 2 przewiduje, że francuski koncern będzie miał pierwszeństwo w zakresie nabycia dodatkowych 5 proc. akcji, jeżeli Novatek zdecyduje się zredukować swój udział kapitałowy do poziomu poniżej 60 proc.
W sumie budowa terminala Arctic LNG 2 ma kosztować 21 mld dolarów., czyli ok. 30 proc. mniej od kwoty, którą pochłonął terminal Jamał LNG (28 mld dolarów).
Podpis: tz
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.