Statek został wyposażony w dwupaliwowy napęd (fińskie silniki Wärtsilä 50DF) – w razie potrzeby może używać paliwa olejowego ale zazwyczaj będzie wykorzystywał ekologiczny napęd LNG. Co jednak podkreślają komentatorzy, będzie to najszybszy (31 węzłów) statek w tej klasie, wykorzystujący napęd LNG.
![](http://portal-stoczniowy.local/wp-content/uploads/2018/12/visborg_lng_ferry_destination_gotland_800-1.jpg)
Jednostka jest duża, jej długość do 200 m, szerokość 25,2 m. Wyporność statku przekracza 30 tys. ton. Visborg będzie przewoził do 1730 pasażerów. Jego linia ładunkowa do przewozu samochodów i towarów mierzy 1 750 m. Statek zamówiła szwedzka firma Rederi AB Gotland, która do tej pory odebrała już ze stoczni Guangzhou Shipyard International Company dwa duże promy: Visby i Gotland. Visborg został oficjalnie przekazany Szwedom 12 grudnia a w niedzielę 16 tegoż miesiąca wyruszył do Europy. Regularne rejsy – na trasach między Nynäshamn i Oskarshamn oraz Visby na Gotlandii – ma rozpocząć po przejściu ostatnich prac w Europie w lutym 2019 rorku.
[powiazane1]
Zamawianie przez Europejczyków promów samochodowych i ro-pax w Chinach to nowy trend. Jak dotąd Państwo Środka oddało im zaledwie trzy jednostki (w tym właśnie Visborg), ale w budowie znajdują się… 22 kolejne. Jedną z nich jest siostrzana jednostka Visborga – Thjelvar, który w lutym przyszłego roku ma przejść próby morskie, a służbę rozpocząć być może jeszcze wiosna 2019 roku. Trend ten zdaniem komentatorów będzie się rozszerzał i przejdzie niedługo także na statki wycieczkowe. Pytaniem otwartym pozostaje, jak zniosą to rodzimi producenci. Jak na razie, przynajmniej nie stracą europejscy producenci i dostawcy najbardziej złożonych urządzeń pokładowych (m.in. napęd, elektronika) i biura projektowe. Visborg został bowiem zaprojektowany przez duńskie firmy OSK-ShipTech A/S i OSK-ShipTech – Steen Friis Design.
Podpis: ms
![](http://portal-stoczniowy.local/wp-content/uploads/2018/11/przemysl-stoczniowy-1.jpg)