Optymistyczne prognozy dla przewoźników promowych: co przyniesie przyszłość?

W swoim cotygodniowym przeglądzie promowym portal „PromySKAT” przedstawia najważniejsze wydarzenia z branży promowej. Tym razem serwis informuje o operatorach promowych, którzy starają się odbudować swoją pozycję po dwóch latach kryzysu związanego z pandemią. Wśród ważnych wydarzeń z tego tygodnia, warto wspomnieć o decyzji firmy Gotlandsbolaget, która postanowiła wycofać z eksploatacji prom Gotlandia II.
Destination Gotland sprzedaje rewolucyjny prom
Firma Destination Gotland, będąca częścią Gotlandsbolaget, zdecydowała się na sprzedaż tego rewolucyjnego promu, który zyskał dużą popularność ze względu na swoje futurystyczne kształty. Szybko znalazł się chętny na jego zakup – firma Seajets, która w ostatnim czasie dynamicznie rozwija swoją flotę. Gotlandia II, zbudowana w 1998 roku, nie była eksploatowana od 2018 roku przez operatora, który postanowił pozbyć się jednostki.
Nie widzimy już miejsca dla promu Gotlandia II w strukturach grupy. To dobry statek, który w pewnym momencie wyprzedzał swoją epokę.
Håkan Johansson, szef Gotlandsbolaget
Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób nowy właściciel będzie korzystał z zakupionej jednostki, ale z pewnością zrobi to w oparciu o najnowsze technologie i standardy, które przyczynią się do poprawy jakości i bezpieczeństwa żeglugi.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-dwa-zbudowane-w-polsce-promy-zostana-przebudowane/
Co dalej z połączeniem Ryga-Sztokholm?
Połączenie pomiędzy Rygą a Sztokholmem, które zostało zawieszone przez Tallink trzy lata temu z powodu pandemii, na razie nie zostanie przywrócone do rozkładu. Choć obostrzenia związane z pandemią zostały już zniesione, estoński przewoźnik nie planuje na razie reaktywacji połączenia tej linii.
Jak wiodło się przewoźnikom w 2022 r.? Kolejni armatorzy publikują wyniki
W 2022 roku wielu operatorów promowych odnotowało wzrost przychodów oraz liczbę przewiezionych pasażerów, co stanowi powrót do normalności po kryzysowych latach wywołanych pandemią. Balearia zanotowała wzrost obrotów o 42% (563 mln euro) oraz poprawę wskaźnika EBITDA o 36% (140 mln euro w 2022 roku). Liczba przewiezionych pasażerów wzrosła do 4,77 mln. Grupa Tallink pochwaliła się pierwszym zyskiem od 2019 roku, a liczba pasażerów wzrosła do 5,5 mln w roku ubiegłym. Wasaline zanotował wzrost przychodów o 78,6% (150,7% wzrost przychodu ruchu pasażerskiego) i przewiózł 267 tys. pasażerów. Viking Line również zwiększył swoje obroty o 91,1% (z 258 mln euro w 2021 roku do 494 mln euro w 2022 roku) i poprawił wskaźnik operacyjny.
Stena Nordica – nowy prom na Morzu Irlandzkim
Stena Nordica, popularny prom znany z kursów na Morzu Bałtyckim, zostanie wkrótce wprowadzony na trasę Fishguard-Rosslare na Morzu Irlandzkim. Zastąpi on starszy statek, Stena Europe, który obsługiwał tę trasę od 2002 roku. Zbudowany w 2000 roku ro-pax był wcześniej wykorzystywany do m.in. połączenia Gdynia-Karlskrona i ma zagwarantować utrzymanie stabilności popularnego serwisu pomiędzy Irlandią a Walią. Obecnie trwa modernizacja Stena Nordica, aby jak najlepiej służyć pasażerom i klientom frachtowym w nowym miejscu. Zatrudnionym na Stena Europe pracownikom zostanie zaoferowane zatrudnienie na nowym statku lub innych promach wchodzących w skład floty Stena Line.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-kiedy-promy-pzb-wejda-na-trasy-z-do-gdyni/
Statek Delphine z pomocą wiatru
Statek Delphine, jedna z największych na świecie jednostek ro-ro krótkiego zasięgu, należący do CLdN, przeszedł modernizację, podczas której został wyposażony w rotory przypominające olbrzymie maszty. Norsepower Rotor Sail Solution, znane rozwiązanie stosowane na nowo budowanych statkach, wykorzystuje tzw. efekt Magnusa, który pozwala na poruszanie statku dzięki sile wiatru i wytworzeniu różnicy ciśnień. Na Delphine pojawiły się dwa 35-metrowe rotory, których instalacja ma ograniczyć emisję CO2 nawet o 10%. Od 27 lutego statek powraca na trasę z/do Zeebrugge.
Najniebezpieczniejsze drogi dla truckerów
Firma Snap opublikowała ranking najniebezpieczniejszych dróg dla truckerów, uwzględniający liczbę wypadków śmiertelnych z udziałem pojazdów ciężarowych i długość sieci dróg. W zestawieniu uwzględniono państwa Unii Europejskiej oraz Wielką Brytanię. Bułgaria zajęła pierwsze miejsce na liście, z wskaźnikiem wypadków śmiertelnych na 10 tys. km dróg wynoszącym 3,697 w ciągu ostatniej dekady. Polska zajęła drugie miejsce, a kolejne pozycje zajęły Czechy, Rumunia i Litwa. Przodujące w rankingu kraje pod względem bezpieczeństwa to Dania, Austria i Szwecja.
Źródło: PromySKAT

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











