Szukaj
Statki, Stocznie
Marynarka, Bezpieczeństwo
Porty, Logistyka
Personalia, Polityka
Energetyka, Offshore
Turystyka Morska
O nas
Reklama
Kontakt
Statki, Stocznie Marynarka, Bezpieczeństwo Porty, Logistyka Personalia, Polityka Energetyka, Offshore Turystyka Morska
Newsletter

Subskrybuj nasz Newsletter!

Dziękujemy! Twoja subskrypcja została aktywowana!
Ups! Coś poszło nie tak.

Szukaj

Marynarka, BezpieczeństwoWiadomości

Państwa UE zgodziły się na otwarcie nowej fazy współpracy PESCO

Opublikowane:
21 listopada, 2020
Państwa UE zgodziły się na otwarcie nowej fazy współpracy PESCO

Unijni ministrowie obrony uzgodnili w piątek konkluzje w sprawie przeglądu strategicznego stałej współpracy strukturalnej PESCO 2020. Przedstawiono w nich wytyczne na kolejny etap kooperacji wojskowej, obejmujący lata 2021–2025.

„Rozpoczynamy nową fazę do 2025 r. Ministrowie ustanowili konkretne cele polityczne i zgodzili się na stworzenie zachęt dla uczestniczących państw członkowskich, żeby wypełniać zobowiązania” – mówił na konferencji prasowej w Brukseli szef unijnej dyplomacji Josep Borrell.

Podczas wideokonferencji ministrowie rozmawiali na temat „strategicznego kompasu”, który ma zapewnić lepsze strategiczne ukierunkowanie działań w obszarze bezpieczeństwa i obrony.

„Europejska obronność cierpi z powodu fragmentacji, duplikacji i niedostatecznej współpracy operacyjnej” – wskazywał Borrell.

Stała współpraca strukturalna 25 państw Unii w dziedzinie obronności jest stosunkowo nową inicjatywą, bo ma niespełna trzy lata. Udział w niej wiąże się m.in. z przeznaczaniem odpowiednich środków na inwestycje w obronność, rozwijaniem wspólnych projektów na rzecz budowania zdolności obronnych czy łączeniem na potrzeby konkretnych operacji projektów już realizowanych.

Przyjęte podczas wideokonferencji ministrów obrony wnioski wskazują na potrzebę wypełnienia bardziej wiążących zobowiązań oraz osiągnięcia konkretnych wyników i namacalnych rezultatów współpracy do 2025 r.

Do tej pory UE zaakceptowała 47 projektów PESCO, które dotyczą m.in. cyberbezpieczeństwa, zagrożeń chemicznych, biologicznych i jądrowych, rozwijania zdolności na morzu, w powietrzu i w przestrzeni kosmicznej. Na razie wstrzymane jest przyjmowanie nowych projektów, by umożliwić realizowanie tych, które zgłoszono do tej pory.

Ministrowie wskazali na znaczenie osiągnięcia namacalnych postępów w kierunku spójnego pakietu sił zbrojnych o pełnym spektrum działania, który wzmocni zdolności wojskowe UE. We wnioskach potwierdzono również kluczowe cele związane z inwestycjami w obronność, cele bardziej systematycznego stosowania narzędzi obronnych UE w krajowych procesach planowania, zwiększania skuteczności operacyjnej UE i rozwijania niezbędnych zdolności wojskowych.

Przegląd zawiera zachęty do nadania PESCO większej widoczności na szczeblu politycznym i zwiększenia przejrzystości między państwami członkowskimi w zakresie wypełniania zobowiązań, zwłaszcza w obszarze operacyjnym.

We wnioskach wskazano również na listę 26 projektów PESCO, które mają przynieść konkretne rezultaty lub które osiągną pełną zdolność operacyjną przed końcem 2025 r.

Uruchomione w grudniu 2017 r. PESCO było przełomem we współpracy obronnej w Unii Europejskiej. PESCO to ramy, które pozwalają chętnym i mającym odpowiednie zdolności państwom członkowskim UE wspólnie rozwijać zdolności obronne, inwestować we wspólne projekty oraz zwiększać gotowość operacyjną i wkład sił zbrojnych.

Do tej pory 25 państw członkowskich UE podjęło wiążące zobowiązania, które stanowią podstawę PESCO. Obecnie realizowanych jest 46 projektów współpracy w różnych obszarach: dotyczących obiektów szkoleniowych, systemów ukształtowania terenu, systemów morskich i powietrznych, cyberprzestępczości oraz umożliwiających wspólne usługi lub projekty kosmiczne.

25 państw uczestniczących w PESCO to: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Cypr, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Niderlandy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania i Szwecja.

5 listopada państwa członkowskie ustaliły ogólne warunki, na jakich kraje spoza UE mogłyby wyjątkowo zostać zaproszone do udziału w poszczególnych projektach PESCO, torując tym samym drogę do silniejszej i bardziej ambitnej współpracy obronnej z innymi partnerami, w tym ze Stanami Zjednoczonymi.

Źródło: PAP
 
 
 
OSTATNIE
Cła na UE. Trump i jego kompromis w handlu morskim / Portal Stoczniowy

Trump i jego 15% kompromis w Turnberry na cła UE

Polska lider europejskiego przemysł stoczniowy Hanwha Ocean program Orka / Portal Stoczniowy

Polska może należeć do liderów europejskiego przemysłu stoczniowego

BALTEXPO 2025: Gdańsk ponownie centrum branży morskiej i militarnej / Portal Stoczniowy

BALTEXPO 2025: Gdańsk ponownie centrum branży morskiej i militarnej

Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej / Portal Stoczniowy

Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

Tragedia na pokładzie wycieczkowca Icon of the Seas / Portal Stoczniowy

Tragedia na pokładzie wycieczkowca Icon of the Seas

Nowa strategia Stoczni Szczecińskiej Wulkan / Portal Stoczniowy

Wizja przyszłości Stoczni „Wulkan”. Partnerstwo z przemysłem i Marynarką Wojenną [część 2]

Irańsko-rosyjskie manewry na Morzu Kaspijskim i rysa w sojuszu / Portal Stoczniowy

Irańsko-rosyjskie manewry na Morzu Kaspijskim i rysa w sojuszu

Rosja wprowadza inspekcje kadłubów statków wchodzących do jej portów / Portal Stoczniowy

Rosja wprowadza inspekcje kadłubów statków wchodzących do jej portów

Rosja nie zwalnia tempa. Piąty okręt podwodny projektu Boriej-A w służbie / Portal Stoczniowy

Rosja nie zwalnia tempa. Piąty okręt podwodny projektu Boriej-A w służbie

Dziewiczy rejs samochodowca BYD XI’AN przez Kanał Sueski / Portal Stoczniowy

Dziewiczy rejs samochodowca BYD XI’AN przez Kanał Sueski

Incydent w Zatoce Omańskiej – irański śmigłowiec nad USS Fitzgerald / Portal Stoczniowy

Incydent w Zatoce Omańskiej – irański śmigłowiec nad niszczycielem USS Fitzgerald

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Inwestycja wstrzymana, pytania pozostają / Portal Stoczniowy

Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Kto i dlaczego blokuje tę inwestycje?

Nowe fregaty dla Argentyny? Buenos Aires prowadzi rozmowy z Danią / Portal Stoczniowy

Nowe fregaty dla Argentyny? Buenos Aires prowadzi rozmowy z Danią

Ahlbeck - niemiecki kurort bez zadęcia, blisko polskiej granicy / Portal Stoczniowy

Ahlbeck – niemiecki kurort bez zadęcia, blisko polskiej granicy

Z Brazylii do Europy z kawą i kokainą. Kulisy sprawy drobnicowca Blume / Portal Stoczniowy

Z Brazylii do Europy z kawą i kokainą. Kulisy sprawy drobnicowca Blume

Tajemniczy przerębel zwany "połynią" w lodach Antarktyki Portal Stoczniowy

Tajemniczy przerębel zwany „połynią” w lodach Antarktyki

Navantia rozpoczyna wymianę pędników na desantowcu Juan Carlos I / Portal Stoczniowy

Navantia rozpoczyna wymianę pędników na desantowcu Juan Carlos I

Polska delegacja z wizytą w Hiszpanii. Program Orka nabiera tempa / Portal Stoczniowy

Polska delegacja z wizytą w Hiszpanii. Program Orka nabiera tempa

Navantia UK i Harland & Wolff. Edukacja i przemysł na jednym kursie / Portal Stoczniowy

Navantia UK i Harland & Wolff. Edukacja i przemysł na jednym kursie

Nowa strategia Stoczni Szczecińskiej Wulkan: partnerstwo, offshore i powrót do produkcji morskiej / Portal Stoczniowy

Nowa strategia Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” – partnerstwo offshore i powrót do produkcji morskiej [część 1]

Subskrybuj nasz newsletter!
Dziękujemy! Twoja subskrypcja została aktywowana!
Ups! Coś poszło nie tak.

O nas

Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.

Facebook
Facebook‍
X
X‍
Linkedin
Linkedin‍
Instagram
Instagram‍
Youtube
Youtube‍
Email
Email

Najpopularniejsze

1
Polferries: Aktywny początek roku
2
Stocznia Vigor zwodowała prototypową barkę desantową dla US Army 
3
Miecznik – jaki będzie naprawdę?

#tagi

przemysł stoczniowy
stocznie
statki
energetyka
marynarka wojenna

Poprzedni artykuł:

Najnowsza monografia autorstwa wieloletniego nauczyciela akademickiego kmdr por. dr Mirosława Chmielińskiego

Następny artykuł:

Wyrok 13 lat więzienia za próbę sprzedaży dla CIA danych o uzbrojeniu
Menu
Strona główna
Wszystkie artykuły
Kategorie
O nas
Kontakt
Kategorie
Wiadomości
Statki, Stocznie
Marynarka, Bezpieczeństwo
Porty, Logistyka
Personalia, Polityka
Zobacz wszystkie
Zapisz się do newsletter'a
Dziękujemy! Twoja subskrypcja została aktywowana!
Ups! Coś poszło nie tak.

Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.