Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W sercu 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, na pokładzie ORP Kraków, 29 września odbyła się uroczystość pasowania uczniów pierwszej klasy Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marynarki Wojennej RP w Świnoujściu. Tradycyjny rytuał dotknięcia pałaszem i kordzikiem oficerskim zaświadczał o początku ich edukacyjnej podróży.
Pasowanie na ucznia stało się jednym z najważniejszych momentów w życiu młodych mieszkańców Świnoujścia. Dzieci z klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 1, noszącej zaszczytną nazwę imienia Marynarki Wojennej RP, miały wyjątkową okazję przeżyć ten moment na pokładzie okrętu ORP Kraków.

Pod czujnym okiem dowódcy i oficerów okrętu, ponad 100 uczniów przystąpiło do tradycyjnej ceremonii. W obecności marynarzy, dumnych rodziców, nauczycieli i rówieśników, uczniowie złożyli ślubowanie na sztandar szkoły, obiecując sumienną naukę i lojalność wobec swoich uczniowskich obowiązków. Rodzice również przyrzekli wsparcie w ich szkolnych dążeniach.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/francuska-fregata-udaremnia-przemyt-kokainy-u-wybrzezy-afryki/
Dyrektor szkoły, pani Renata Szczoczarz, w związku z ich wstąpieniem do społeczności uczniowskiej, życzyła młodym adeptom edukacji osiągnięcia sukcesów w nauce. Uroczystość była dodatkowo podkreślona programem artystycznym przygotowanym przez pierwszaków, a na zakończenie każde z dzieci otrzymało pamiątkowy dyplom.

Pasowanie na ucznia klasy pierwszej na pokładzie okrętu wojennego stało się stałą tradycją, która rozpoczęła się w 1970 roku, kiedy Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu przyjęła Marynarkę Wojenną RP za swojego patrona. Każdego roku szkoła i 8. Flotylla Obrony Wybrzeża łączą siły, aby uczcić ten ważny moment w życiu młodych uczniów. Wydarzenie to, w tak wyjątkowej scenerii, na pewno zostanie w pamięci uczestników na długie lata.
Autor: Mariusz Dasiewicz/8. FOW


Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.
W artykule
Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.
To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.
Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.
Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.
Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.
Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN
Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.
Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.
Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.
Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.
Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.
Źródło: Grupa ORLEN