PGZ i RSB wspólnie na rzecz eksportu niszczycieli min Kormoran II

Podczas wczorajszej ceremonii wodowania piątego okrętu projektu 258 – przyszłego ORP Rybitwa – Polska Grupa Zbrojeniowa oraz należące do niej PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej zawarły porozumienie z Remontową Shipbuilding, którego celem jest wspólna promocja i eksport niszczycieli min typu Kormoran II na rynki zagraniczne.
W artykule
Polski przemysł okrętowy gotowy na ekspansję
Porozumienie podpisano na terenie Remontowej Shipbuilding, gdzie realizowana jest i była budowa wszystkich jednostek tego typu. Dokument sygnowali: Jan Grabowski (PGZ S.A.), Dariusz Jaguszewski (RSB), Marcin Ryngwelski (PGZ Stocznia Wojenna) oraz Marcin Wiśniewski (OBR CTM).
To program, który potwierdził swoją wartość operacyjną dla Marynarki Wojennej RP i który może być atrakcyjny również dla sojuszniczych flot. Posiadamy sprawdzony okręt, który może znaleźć zastosowanie w służbie innych marynarek należących do NATO. Jako przemysł zdajemy sobie sprawę z rosnącego znaczenia tego rodzaju uzbrojenia w obecnym środowisku bezpieczeństwa. Istnieje duża wola ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej do wsparcia naszych działań, a fakt, że w inicjatywę zaangażowany będzie również rząd, daje szansę na realne efekty w formule government-to-government. To dobry kierunek, który może wzmocnić pozycję polskiego przemysłu ookrętowego na rynkach międzynarodowych
Marcin Ryngwelski, Prezes PGZ Stoczni Wojennej

Kormoran II – skuteczny w służbie, gotowy na światowe rynki
Okręty projektu 258 zostały zaprojektowane do realizacji pełnego spektrum zadań w domenie walki minowej – od wykrywania, klasyfikacji i neutralizacji min morskich, poprzez rozpoznawanie torów wodnych i ochronę infrastruktury krytycznej, aż po prowadzenie działań hydrograficznych i misji rozpoznawczych. Jednostki te, zbudowane z amagnetycznej stali i wyposażone w nowoczesne systemy zarządzania walką, sensory oraz zdalnie sterowane platformy przeciwminowe, reprezentują najnowszą generację okrętów w swojej klasie. Dzięki programowi Kormoran II Polska dołączyła do wąskiego grona państw zdolnych do samodzielnej budowy wyspecjalizowanych jednostek przeciwminowych, wyznaczając nowy standard zarówno w krajowym przemyśle okrętowym, jak i w siłach przeciwminowych NATO.
Marynarka Wojenna RP dysponuje obecnie trzema jednostkami: ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa(603), które wchodzą w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. FOW. Kolejne – ORP Jaskółka (604), ORP Rybitwa (605) i ORP Czajka (606) – zasilą 12. Dywizjon Trałowców, stacjonujący w Porcie Wojennym Świnoujście. Wszystkie okręty znajdą się w służbie do 2027 roku.
Wspólne działania PGZ, RSB i OBR CTM mogą w perspektywie kilku lat doprowadzić do umiędzynarodowienia programu Kormoran II, a co równie istotne – umożliwić zdobycie cennego doświadczenia przy realizacji kolejnych przedsięwzięć w obszarze budowy okrętów wojennych. Warunkiem koniecznym pozostaje aktywna polityka państwa, wspierająca promocję i sprzedaż polskich produktów obronnych na arenie międzynarodowej. Dla zaangażowanych podmiotów to także test zdolności do skutecznej współpracy w działaniach wykraczających poza rynek krajowy.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











