PGZ Stocznia Wojenna z nową halą kadłubową

PGZ SW w Gdyni już wkrótce wzbogaci się o nowoczesną halę produkcyjną i najwyższą w Polsce, a także jedną z najwyższych w Europie halę kadłubową. Rozbudowa infrastruktury obejmie także nabrzeże i place składowe, a także nowe drogi wewnętrzne. Ta strategiczna inwestycja jest kluczowa dla realizacji programu MIECZNIK i znacząco zwiększy potencjał produkcyjny stoczni.
Dzięki tym nowym możliwościom, przedsiębiorstwo będzie w stanie sprostać wymaganiom rynku i umocnić swoją pozycję w branży stoczniowej, co przyczyni się do poprawy sytuacji na polskim rynku pracy. Warto zwrócić uwagę na fakt, że inwestycja ta ma również pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę, zwiększając szanse na zatrudnienie w regionie.
10 marca 2023 r. inwestor wraz z generalnym wykonawcą, Konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, podpisali umowę w sprawie realizacji tego zadania.
W ramach inwestycji planowana jest budowa nowych obiektów oraz przebudowa już istniejącej infrastruktury. W ciągu 67 tygodni od podpisania umowy, generalny wykonawca ma zakończyć realizację wszystkich prac w czerwcu 2024 roku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/optymistyczne-prognozy-dla-przewoznikow-promowych-co-przyniesie-przyszlosc/
Najważniejszym zadaniem tej inwestycji jest budowa nowej hali, w której będą integrowane kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m². Wysokość hali, która będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie, wyniesie 43 m (a nawet 46 m wliczając zamontowane na dachu zespoły urządzeń do wentylacji).
Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Prezes PGZ SW, Paweł Lulewicz, podkreślił, że inwestycje te pozwolą na budowę trzech okrętów typu fregata w programie Miecznik, które będą najnowocześniejszymi jednostkami dla Marynarki Wojennej RP.

Wiceprezes Grupy NDI oraz Dyrektor Finansowy – Szymon Reptowski – jest przekonany, że bogate doświadczenie Grupy NDI przyczyni się do skutecznej realizacji zadania. W ciągu ostatnich lat, Grupa NDI zrealizowała wiele inwestycji o charakterze kubaturowym oraz hydrotechnicznym, m.in. na Mierzei Wiślanej, w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni. Aktualnie, firma rozpoczyna kolejną dużą inwestycję na nabrzeżu Orlenu. Dyrektor Finansowy wierzy, że już za nieco ponad rok, będziemy mogli spotkać się w odmienionej i nowoczesnej przestrzeni, której realizacja będzie sukcesem dzięki naszemu doświadczeniu i profesjonalizmowi.
Źródło: PGZ SW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











